شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرانسه: ایران همچنان درخواست دسترسی کنسولی به فریبا عادلخواه را رد می‌کند

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که ایران همچنان درخواست فرانسه برای دسترسی کنسولی به فریبا عادلخواه، پژوهشگر دو تابعیتی و همچنین درخواست آزادی او را رد می‌کند.

انیس ون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، روز پنج‌شنبه ۱۱ مهر، در پاسخ به این پرسش که آیا توضیحاتی از سوی مسئولان ایرانی درباره دلایل بازداشت عادلخواه به دست آمده و این که آیا دادگاه او برگزار شده است یا نه، گفت: «ما از نزدیک وضعیت هم‌وطن‌مان، فریبا عادلخواه را دنبال می‌کنیم.»

این مقام وزارت خارجه فرانسه ادامه داد: «فرانسه بارها درخواست خود برای دسترسی کنسولی به خانم عادلخواه را تکرار کرده است، همچنین درخواست آزادی او را. اما مقام‌های ایرانی با استناد به ملیت ایرانی او، این درخواست دسترسی را رد کرده‌اند.»

او گفت: «با این حال، خانواده‌اش [عادلخواه] توانسته‌اند چندین بار با او ملاقات کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اضافه کرد: «مقام‌های فرانسوی همچنان به درخواست‌های خود از مقام‌های ایرانی برای دریافت توضیحات درباره دلایل بازداشت او [عادلخواه] ادامه می‌دهند.»

او تاکید کرد: «این که مقام‌های ایرانی درباره این پرونده و پرونده‌های دیگر اتباع خارجی زندانی در ایران، از خود شفافیت نشان دهند، ضرورت و فوریت دارد.»

عادلخواه، پژوهشگر ایرانی و فرانسوی ساکن پاریس، مدتی پس از بازگشت به ایران، در روز ۱۷ خرداد از سوی سپاه پاسداران در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد.

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، در تیرماه گفت که درباره بازداشت عادلخواه‌ از حسن روحانی، همتای ایرانی خود، توضیح خواسته، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

عادلخواه در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه تحصیل کرده و دارای مدرک دکترا از مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی در پاریس است. او عمدتا در مسائل مربوط به زنان تحقیق کرده است. 

بازداشت برخی شهروندان دو تابعیتی  در ایران طی سال‌های اخیر به تنش‌های دیپلماتیک میان ایران و کشورهای عمدتا غربی  منجر شده که این شهروندان تابعیت آن را کسب کرده‌اند.

مقام‌های ایران می‌گویند تابعیت دوم را به رسمیت نمی‌شناسند و افراد بازداشت شده را تحت قوانین جمهوری اسلامی محاکمه می‌کنند.

عمده اتهام‌هایی که شهروندان دوتابعیتی بازداشت‌شده با آن مواجه‌اند، موارد امنیتی از جمله «‌جاسوسی» و تلاش برای «‌براندازی» است.

روزنامه فیگارو، چاپ فرانسه، پانزدهم شهریورماه در مقاله‌ای به چند احتمال درباره بازداشت عادلخواه اشاره کرد و نوشت فرضیه نخست این است که سپاه پاسداران قصد داشته است با بازداشت این پژوهشگر دوتابعیتی، در شرایطی که روحانی و مکرون در تماس تلفنی با هم هستند، امکان گشایش در روابط تهران و پاریس را بر هم زنند و بر رییس جمهوری ایران فشار بیاورد.

احتمال دومی که مطرح شده این است که جمهوری‌اسلامی امیدوار است عادلخواه را با یک ایرانی دستگیر شده در فرانسه با نام جلال روح‌الله‌ نژاد مبادله کند. دستگاه قضایی ایالات متحده، خواهان استرداد این مهندس ۴۱ ساله به آمریکاست. 

به تازگی نزار زکا، شهروند لبنانی که نزدیک به چهار سال در ایران به اتهام «جاسوسی» زندانی بود، در نامه‌ای سرگشاده از سازمان ملل متحد خواسته که برای آزادی «همه گروگان‌ها» در ایران تلاش کند.

در حال حاضر چندین شهروند آمریکایی، استرالیایی، آمریکایی-ایرانی، آمریکایی-بریتانیایی و فرانسوی-ایرانی در ایران محبوسند.

به گفته جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، حدود۳۰ زندانی دو تابعیتی در ایران وجود دارند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More