شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فراخوان چند کشور غربی و عربی برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا

 

برخی از کشورهای غربی و عربی متحد آمریکا، واشنگتن و تهران را به خویشتن‌داری فراخواندند و خواستار کاهش تنش در منطقه شدند. 

یک مقام عربستان سعودی که نامش فاش نشده، روز یکشنبه ۱۵ دی، به خبرگزاری فرانسه در ریاض گفت: «پادشاهی عربستان سعودی در جریان حمله آمریکا [علیه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران] قرار نگرفته بود.»

این مقام سعودی ادامه داد: «با توجه تحولات سریع [در منطقه]، عربستان سعودی بر اهمیت خویشتن‌داری در برابر هرگونه عملی که منجر به افزایش تنش شود، تاکید دارد.»

پیشتر در روز جمعه، وزارت خارجه عربستان سعودی خواستار خویشتن‌داری طرفین بحران به وجود آمده شده بود و ملک سلمان، پادشاه این کشور نیز در یک گفت‌وگوی تلفنی با برهم صالح، رییس جمهوری عراق خواست تا تدابیر فوری برای «کاهش تنش» در منطقه اتخاذ شود.

همچنین محمد بن سلمان، در یک گفت‌وگوی تلفنی با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، بر «لزوم آرام کردن اوضاع» تاکید کرد.

ولیعهد عربستان سعودی همچنین شاهزاده خالد بن سلمان، برادر خود و معاون وزارت دفاع این کشور را مامور کرد تا با سفر به واشنگتن و لندن، این درخواست ریاض را به رهبران آمریکا و بریتانیا منتقل کند.

این در حالی است که دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز یکشنبه ۱۵ دی، در گفت‌وگو با اسکای نیوز گفت: «دولت بریتانیا در تلاش برای کاهش تنش میان آمریکا و ایران و برقراری ثبات است.»

او همچنین درباره کشته شدن قاسم سلیمانی از سوی آمریکا با تاکید بر این که «سلیمانی یک قربانی نبود» گفت: «قاسم سلیمانی تهدیدی برای کل منطقه بود. آمریکا حق دارد از خود دفاع کند و ما با این کشور در موقعیتی که دارد همدلیم، اما اکنون ما خواستار کاهش تنش هستیم.»

وزیر خارجه بریتانیا با تاکید بر پرهیز از جنگ در منطقه، ادامه داد که این کشور برای این هدف با شرکای خود همکاری می‌کند.

راب گفت: «هیچ کس از جنگ در منطقه سود نمی‌برد، تنها داعش و تروریست‌ها از آن بهره خواهند برد.»

وزیر خارجه بریتانیا گفت: آمریکا در تلاش است که یک پیام را به ایران برساند: آنها نمی‌توانند به رفتار تهاجمی خود در منطقه و همچنین فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه دهند.»

این موضع‌گیری بریتانیا در حالی است که زباستین کورتس، صدراعظم اتریش، در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، پیشنهاد برگزاری نشست سران ایران و آمریکا در وین را مطرح کرد.

کورتس در یک گفت‌وگو با بیلد آم زونتاگ، نشریه اتریشی، با این حال گفت: «کشته شدن قاسم سلیمانی یک واکنش و رویکری بود به رفتار ایران در گذشته. حملات مکرری [از سوی ایران] علیه دیپلمات‌ها و تاسیسات آمریکا وجود داشت. بنابراین، این واقعه را باید به عنوان یک واکنش در نظر گرفت.»

همزمان عمان نیز از ایران و آمریکا خواست که بحران کنونی میان این دو کشور را از راه گفت‌وگو و دیپلماسی حل کنند.

خبرگزاری رسمی عمان، روز یکشنبه ۱۵ دی، در حساب توئیتری خود نوشت که سلطان قابوس، پادشاه این کشور، «با اهتمام زیاد تحولات تاسف‌بار اخیر، وضعیت تنش و افزایش بحران میان ایران و آمریکا را دنبال می‌کند و از طرفین می‌خواهد که زبان گفت‌وگو را به کارگیرند و به دنبال راه‌حل‌های دیپلماتیک برای حل مسایل مورد اختلاف در جهت پایان دادن به درگیری در منطقه باشند.»

این خبرگزاری در توییت دیگری، همچنین از جامعه بین‌المللی خواست «تا از فرصت این که طرفین گفته‌اند مایل نیستند تنش‌ها افزایش یابد، استفاده کند و همچنین تلاش‌های خود را بر تضمین امنیت و ثبات در منطقه شدت بخشد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More