شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عرب‌نیوز: یک مقام عربستان سعودی مذاکره با ایران در بغداد را رد کرد

 

ساعاتی پس از آنکه روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داد مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران مذاکرات مستقیمی را با هدف ترمیم روابط دوجانبه در پایتخت عراق برگزار کرده‌اند، روزنامه عرب‌نیوز به نقل از یک مقام ارشد ریاض و شبکه المیادین به نقل از یک مقام ایرانی این خبر را تکذیب کردند.

فایننشال‌تایمز یکشنبه ۲۹ فروردین‌ماه به نقل از مقام‌های مطلع نوشت دور نخست این مذاکرات روز ۲۰ فروردین‌ماه و در بغداد صورت گرفته است.

این خبر پس از چهار سال قطع روابط و تنش دیپلماتیک میان دو کشور و همچنین همزمان با پیشرفت مذاکرات تهران و ۱+۴ در وین گزارش شد. تهران اعلام کرده مذاکراتش برای رفع تحریم‌های آمریکا در مسیر درستی قرار گرفته است. 

ریاض پیشتر بارها اشاره کرده بود که عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس باید در این مذاکرات غرب با تهران برای توافق جدید حضور داشته باشند. از جمله نگرانی‌های ریاض درباره ایران برنامه موشکی، فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و حمایت‌هایش از گروه‌های نیابتی از جمله حوثی‌های یمن است.

فایننشال‌تایمز همچنین به نقل از مقام مطلع نوشته است از جمله مسائل مورد مذاکره بین ایران و عربستان موضوع حملات حوثی‌ها به خاک عربستان بوده که روند آن نیز مثبت قلمداد شده است.

 

رد مذاکره از سوی ریاض و تهران

 

با این حال فایننشال‌تایمز نوشته یک مقام‌ سعودی هرگونه مذاکره با ایران را رد کرد و مقام‌های ایران نیز برای پاسخگویی در این زمینه در دسترس نبوده‌اند. 

همزمان روزنامه عرب‌نیوز نیز به نقل از یک مقام ارشد عربستان سعودی این مساله را تکذیب کرد. شبکه المیادین هم به نقل از یک منبع ایرانی این مذاکرات را رد کرده است. هیچ نام و مشخصاتی از این مقام‌ها و منابع منتشر نشده است.

نخست‌وزیر عراق ماه گذشته میلادی سفری به عربستان سعودی داشته است. پیش از آن هم در زمستان سال گذشته هیاتی دیپلماتیک از سوی نخست‌وزیر عراق به تهران رفته بود.

هفته گذشته یک مقام وزارت خارجه عربستان سعودی به خبرگزاری رویترز گفته بود اقدامات اعتمادساز می‌تواند زمینه را برای گفت‌وگوهای گسترده با مشارکت خلیج فارس فراهم کند.

با وجود تنش میان دو کشور طی چند سال اخیر و پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، مقام‌های دو کشور چندین بار نیز بر آمادگی برای بازسازی روابط خود تاکید کرده بودند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More