شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فایننشال‌تایمز: محموله‌های سوخت توقیفی ایران داوطلبانه تحویل آمریکا شدند

روزنامه‌ فایننشال‌تایمز در گزارشی بر پایه اظهارات مقام‌های آمریکا با اشاره به داوطلبانه بودن تحویل چهار نفتکش توقیفی ایران از سوی صاحب یونانی آن‌ها، نوشته این اقدام نتیجه تلاشی به مدیریت برایان هوک، نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور ایران،‌ بوده است.

فایننشال‌تایمز روز یکشنبه ۲۶ مردادماه در گزارشی اقدام آمریکا را به نقل از مقام‌های این کشور «نخستین مورد در نوع خود» خواند.

این نشریه به نقل از هوک نوشت: «این اقدام یک پیام روشن به صنعت دریانوردی می‌فرستد که از انجام هرگونه تجارتی با رژیم ایران اجتناب کند.»

او افزود: «درآمد نفتی ایران از تروریسم و بسیاری از خشونت‌‌های فرقه‌ای حمایت مالی می‌کند. ما هر کسی را که در فعالیتی قابل تحریم درگیر شود،‌ تحریم می‌کنیم.»

ارزش محموله سوختی توقیف‌شده ۴۰ میلیون دلار برآورد شده و بر پایه اعلام وزارت خارجه آمریکا می‌تواند برای حمایت مالی از «قربانیان ترور» اختصاص یابد.

یک مقام عالی رتبه دولت آمریکا به فایننشال‌تایمز گفته این «عملیات بی‌عیب و نقص» حاصل کارزار فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ علیه ایران بوده است.

این اقدام در پی افزایش نگرانی مقام‌های آمریکا از رشد فعالیت اقتصادی بین ایران و ونزوئلا صورت می‌گیرد.

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه توقیف چهار محموله سوخت ایران با نفتکش‌های بلا، برینگ، لونا و پاندی که در راه ونزوئلا بودند تایید و اعلام کرد که این محموله‌ها‌ ضبط شده‌اند.

 

تحویل داوطلبانه نفتکش‌ها

فایننشال‌تایمز نوشته در اواخر ماه میلادی مه، مقام‌های آمریکا  در ردیابی دو مورد از چندین تانکر نفتی که حامل بنزین ارسالی ایرانی به مقصد ونزوئلا بودند، به شخصی متنفذ به نام جورجیو گیالوزوگلو در حوزه حمل و نقل یونان رسیدند.

دو مقام آمریکایی ضمن اشاره به این موضوع گفته‌اند این شخص بعدا محل قرارگیری دو فروند تانکر دیگر حامل بنزین ایرانی را به مقام‌های آمریکایی خبر داد.

در ادامه گزارش این نشریه نوشته شده که مقام‌های آمریکایی اشاره کرده‌اند که این تانکرها با پیگیری وزارت خارجه از ثبت‌نام پرچم کشور لیبریا خارج شده و سپس داوطلبانه در دو محل در اختیار آمریکا قرار گرفتند. 

 

دادخواست آمریکا برای فردی مرتبط با سپاه پاسداران

در ماه ژوئیه، وزارت دادگستری آمریکا یک دادخواست علیه محموله‌های ارسالی سوخت ایران به ونزوئلا تشکیل داد و به نام شخصی مستقر در ایران «مرتبط با سپاه پاسداران» اشاره کرد. 

دادخواست به این فرد به عنوان هماهنگ کننده ارسال این محموله‌ها اشاره کرد.

دادستان‌های آمریكا همچنین به پیامی فرستاده شده در مورد نفتکش‌های بلا و برینگ اشاره کردند که در آن آمده بود: «صاحب نفتکش به دلیل تهدید آمریکا نمی‌خواهد به آن‌جا [ونزوئلا] برود، اما ما می‌خواهیم او برود. ما حتی توافق كردیم كه ما کشتی را خواهیم خرید.»

ماه گذشته صاحب یونانی نفتکش در یک گفت‌وگو هرگونه ارتباط با سپاه پاسداران را رد کرده بود.

اندکی پس از تشکیل دادخواست در آمریکا، یک قاضی در واشینگتن حكم تصرف نفتکش‌ها را صادر کرد.

حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا، در توییتی به زبان اسپانیایی نوشت که کشتی‌ها ایرانی نبودند و نه صاحب کشتی و نه پرچم آن هیچ ارتباطی با ایران نداشت. 

او اظهارات منتسب به مقام‌های آمریکایی را «دروغ و تبلیغ» توصیف کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More