شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فایل افشاشده ظریف؛ مجلس از رایزنی برای استیضاح خبر داد  

 

در ادامه واکنش‌ مقام‌های جمهوری اسلامی به افشای فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس آن را «خیانت و رسوب در نهادهای امنیتی» خواند و یک نماینده دیگر هم از رایزنی برای استیضاح او خبر داد.

محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه گفت: «اظهارات سخیف و ضد امنیت ملی وزیر امور خارجه نشان از عمق خیانت دولت و جریانات حامی آن دارد.»

او افزود: «ظریف خود گاندوست، اما کروکودیل‌ها هنوز زیر آب کدر کمین کرده‌اند.»

این نماینده مجلس همچنین اشاره کرد که در نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی «رسوب وحشتناک» به وجود آمده و به نظر می‌رسد «بسیاری از مسائل کشور از دستشان خارج شده است».

احمدی بیغش سخنان ظریف را نشانه «عمق بی اعتقادی دولت روحانی به اصل نظام» دانست.

همزمان مجتبی ذوالنوری،‌ رییس کمیسیون امنیت ملی،‌ هم از احضار ظریف به مجلس و بررسی «درزهای دولت» توسط این کمیسیون خبر داده است.

پیش از این هم حسین حق‌وردی، نماینده شهریار، خطاب به ظریف گفته بود اگر استعفا ندهد، استیضاح خواهد شد. اکنون نظام‌الدین موسوی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، هم گفته رایزنی برای اعمال ماده ۲۳۴ یا استیضاح ظریف در حال انجام است.

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌اش درباره سطح و نمونه‌های دخالت‌های سپاه پاسداران و قاسم سلیمانی،‌ فرمانده سابق نیروی قدس،‌ در دیپلماسی سخن گفته بود.

 

سلامی: سپاه قدس منفعت کشور را فدای دیگری نکرد

حسین سلامی،‌ فرمانده کل سپاه پاسداران،‌ در پی افشای این فایل صوتی به بخش‌هایی از سخنان ظریف درباره نیروی قدس واکنش نشان داد.

سلامی گفت:‌ ‌«نیروی قدس درپی این نبوده است که منفعت و امنیت کشور دیگری را فدای ایران کند یا منفعت و امنیت ایران را فدای دیگران.»

او افزود: «مردم ما اصلا از نزدیک چهره یک داعشی را ندیدند، چرا؟ چون حاج‌ قاسم در میدان بود، چهره یک آمریکایی مهاجم را ندیدند، چون او و شما در میدان بودید.»

ظریف در مصاحبه‌اش مکررا با استفاده از واژه «میدان» به دخالت‌های نیروهای نظامی در تصمیم‌گیری‌های دیپلماتیک و امنیتی از جمله در مذاکرات برجام و پرونده انهدام هواپیمای اوکراینی سخن گفته بود.

روز چهارشنبه همچنین حسن روحانی، ‌رییس‌جمهوری ایران، در جلسه هیات دولت انتساب سخنان ظریف به مجموعه دولت را رد کرد و به وزیر اطلاعات دستور داد «قاطعانه و بدون رحم» با منتشرکنندگان این فایل صوتی برخورد کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More