شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عملیات گازدهی در فردو آغاز شد

تلویزیون ایران اعلام کرد با حضور  بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی عملیات گازدهی به سانتریفیوژها در تاسیسات فردو آغاز شد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه ۱۵ آبان در همین زمینه گفت: « امروز  مخزن ۲۸۰۰ کیلویی حاوی حدود ۲ هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6، از مجتمع غنی سازی شهید احمدی‌روشن نطنز به سایت شهید علی‌محمدی فردو منتقل شد و این انتقال حدود دو سه ساعت پیش تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد.»

او  افزود با آغاز گازدهی به سانتریفیوژها در فردو، غنی‌سازی با خلوص حدود ۴/۵ درصد در این تاسیسات انجام خواهد شد.

کمالوندی گفت: «ساعت ۱۲ امشب گاز به سانتریفیوژها در مجتمع غنی‌سازی فردو تزریق می‌شود و چند ساعت طول می‌کشد تا به پایداری برسد.»

او اضافه کرد: «در روز شنبه به مرحله‌ای می‌رسیم که حدود ۴/۵ درصد غنی سازی خواهیم داشت.» 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ضمن تاکید بر اینکه تهران «به تمام چرخه سوخت مسلط» است، گفت:  «ما در زمینه تولید هگزافلوراید هیچ مشکلی نداریم و در حال حاضر حدود ۵۰ تن گاز هگزافلوراید تولید می‌کنیم و مقداری که الان وارد فردو شد حدود دو تن است که بعدا به تدریج افزایش می‌یابد.» 

همزمان با اعلام این خبر سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از گزارش‌های رسانه‌ای امروز درباره فردو آگاهیم. بازرسان آژانس در ایران حاضرند و هر فعالیت مرتبطی را به مقر آژانس در وین گزارش می‌دهند.»

اقدام جدید تهران در راستای مرحله چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و برقراری تحریم‌ها از سال گذشته صورت می‌گیرد.

در چارچوب برجام، ایران توافق کرده بود که سایت فردو به یک «مرز فناوری و فیزیک هسته‌ای» تبدیل شده و تعداد ۱۰۴۴  سانتریفیوژ موجود در این تاسیسات صرفا بدین منظور و بدون اهداف غنی‌سازی استفاده شود.

 در همین حال، حساب توییتری حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، در توییتی به زبان انگلیسی این اقدام را «گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی با تزریق گاز به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ از امروز» دانست. 

روحانی اضافه کرد: «به برکت سیاست آمریکا و متحدانش، فردو به زودی به ظرفیت کامل باز می‌گردد.» 

روحانی روز سه‌شنبه  از آغاز گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران  در چارچوب برجام خبر داده و گفته بود: «از فردا به سانتریفیوژهای مستقر در فردو گاز تزریق می‌کنیم.»

او همچنین در توضیح این اقدامات افزود: «هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در داخل فردو داریم منتهی در برجام قرار ما این بود که این سانتریفیوژها در فردو بچرخند ولی گازی به آنها تزریق نخواهد شد. »

روحانی گفت: «پیشاپیش به همه کشورهای ۱+۴ و کشورهای دوست اعلام می‌کنیم گام چهارم تحت نظر آژانس انرژی اتمی خواهد بود. گام چهارم ما مانند گام سوم قابل بازگشت است.اگر همه تحریم‌ها برداشته شد و ما توانستیم نفت را بفروشیم و از سود بانک‌های خود استفاده کنیم ما هم به شرایط گذشته بازمی‌گردیم.»

او با تاکید بر اینکه ایران به مذاکرات پشت پرده متعهد است و به آن ادامه خواهد داد گفت:  «تا امروز توافق نکردیم به ناچار این گام را برمی‌داریم، طی دو ماه آینده اگر به نتیجه رسیدیم این گام‌ها قابل بازگشت است.»

جمهوری اسلامی ایران پیشتر از سقف تعیین شده در برجام برای ذخیره حداکثر ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور کرد و سپس سطح غنی‌سازی در مجتمع هسته‌ای نطنز را از سطح  ۳/۶۷ درصد تعیین شده در برجام فراتر برد و به ۴/۵ درصد رساند.

تهران می‌گوید این اقدامات را در واکنش به افزایش فشارهای آمریکا و «بی‌عملی» اروپا در عمل به تعهداتش در برجام اتخاذ کرده است. مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند در صورتی که کشور نتواند از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود به کاهش تعهدات برجامی ادامه خواهند داد.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More