شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

علی ربیعی: دولت مخالف حذف غربالگری پیش از زایمان است

با ادامه واکنش‌ها به خبر تصویب حذف غربالگری ژنتیک پیش از زایمان در ایران، علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت، اظهار نظرها در این زمینه را «غیر علمی» خواند و از مخالفت دولت با آن خبر داد.

ربیعی روز سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه طی نشست خبری هفتگی گفت: «قطعا هدف اول و آخر غربالگری ایجاد جامعه با افراد سالم است. این امر به عنوان وظیفه انسانی برای دولت‌ها در نظر گرفته شده است.»

او افزود: «اظهار نظرهای غیرعلمی در این زمینه دیده‌ام و برداشت نادرستی از این مفهوم دارند. دولت مخالف حذف غربالگری ژنتیک است.»

روز دوشنبه هم وزارت بهداشت ضمن حمایت از سیاست غربالگری ابراز امیدواری کرده بود مخالفت‌ها موجب کاهش بودجه غربالگری در سال آینده نشود.

کیانوش جهان‌پور، رییس مرکز روابط عمومی این وزارتخانه،‌ گفت این سیاست ادامه خواهد یافت.

پیش از این و در روز پنجشنبه کبری خزعلی، رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ در توییترش نوشت با تلاش «نمایندگان انقلابی مجلس اجبار مادران به غربالگری پیش از زایمان» برداشته شده است.

خزعلی بعدا این توییت خود را که با واکنش گسترده کاربران مواجه شد، حذف کرد.

پس از آن حسینعلی شهریاری،‌ رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،‌ اعلام کرد «هنوز این مساله تصویب نشده است.»

در واکنش ناهید خداکرمی،‌ عضو شورای عالی نظام پزشکی، هم اشاره کرد: «مادران بسیاری با به دنیا آوردن نوزاد معلول طرح شکایت کرده و می‌گویند چرا اجبار نکردید غربالگری کنیم و خیلی از پزشکان در مراجع قضایی به همین علت محکوم شده‌اند.»

 

پیامی از تیم بایدن نگرفته‌ایم

ربیعی در ادامه نشست خبری خود تبادل پیام میان ایران و تیم جو بایدن،‌ رییس‌جمهور منتخب آمریکا، را رد کرد.

او گفت: «‌ما هیچ پیامی از طرف تیم بایدن دریافت نکرده‌ایم. تا وقتی اطمینان پیدا نکنیم آمریکا ضمن بازگشت بی قید و شرط به تعهداتش، به این وظایف قانونی به طور کامل عمل خواهد کرد، مذاکره بی‌معناست.»

این واکنش در پی آن صورت می‌گیرد که «کانال ۱۲» اسرائیل گزارش داده بود مقام‌های دولت آینده بایدن مذاکرات «بی سرو صدا» با ایران درباره بازگشت به توافق هسته‌ای را آغاز کرده‌اند.

ربیعی در ادامه در زمینه اینکه بایدن به برجام باز خواهد گشت، افزود: «تمرکز ما بر روی برجام است و دولت آمریکا باید تعهدات خود را نسبت به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ انجام دهد.»

 

ارزها را نگه نداشتیم

سخنگوی دولت در بخشی دیگر اشاره کرد: «برخی از این سخنان که می‌گویند دولت ارز را نگه داشته تا بایدن که رای آورد دلار را ارزان کند، کذب محض است. هر کس این تصور را کرده خائن به ملت است»

‌پیش از این قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رییس مجلس، گفته بود: «منابع ارزی را ذخیره کرده‌اند تا با روی کارآمدن بایدن قیمت دلار را برای چند ماه تا ۱۱ هزار تومان کاهش دهند.»

ربیعی همچنین تکرار این اظهارات را «مسخره کردن» دانست.

 

بودجه اختیار دولت است، نه طرح مجلس

دستیار رییس‌جمهور همچنین به اختلاف نظر دولت و مجلس درباره لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: «بودجه از اختیارات دولت و رییس جمهور است و نباید لایحه بودجه به طرح مجلس تغییر داده شود.»

ربیعی مخالفت‌ها با بودجه را «غیر اقتصادی،‌ غیرکارشناسی و سیاسی» خواند.

طی هفته‌های اخیر سران سه قوه در ایران در نشست‌های مشترک خود وجود اختلاف نظر درباره بخش‌هایی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تایید کرده بودند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More