شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

علی خامنه‌ای: در دولت روحانی معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد

 

علی خامنه‌ای در آخرین دیدار با اعضای دولت حسن روحانی، با اعلام این که آمریکا تضمینی به جمهوری اسلامی برای نقض توافق احتمالی احیای برجام در آینده نمی‌دهد، گفت: «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد.»

خامنه‌ای روز چهارشنبه ششم مرداد در حضور روحانی و اعضای هیات دولت، «بی‌اعتمادی به غرب» را به عنوان یک «تجربه بسیار مهم» هشت سال ریاست جمهوری روحانی معرفی کرد و بدون ذکر نام ابراهیم رئیسی گفت «آیندگان» باید از این تجربه «استفاده کنند».

خامنه‌ای همچنین درباره «بی‌اعتمادی» خود به غرب گفت: «آنها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند.»

در حالی که شش دور مذاکرات احیای برجام در دولت حسن روحانی برگزار شد و دور هفتم آن به دولت آینده رئیسی واگذار شده، خامنه‌ای درباره این مذاکرات گفت: «آمریکایی‌ها در این مذاکرات، بر سر موضع عنادآمیز خود محکم ایستادند و یک قدم هم جلو نیامدند.»

این در حالی است که پیشتر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و ژان ایو لودریان همتای فرانسوی‌اش گفته بودند که ایران هیچ نشانه‌ای از تمایل به پایبندی دوباره به برجام از خود نشان نمی‌‌دهد.

خامنه‌ای درباره مذاکرات وین اضافه کرد: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم، اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعدا درباره برخی موضوعات صحبت شود وگرنه توافقی نخواهیم داشت.»

پیشتر، وال استریت ژورنال در یادداشتی که نظر سردبیری این رسانه را بازتاب می‌دهد، نوشت که ایران می‌خواهد تصمیم احتمالی آمریکا در آینده برای خروج دوباره از برجام، به موافقت سازمان ملل متحد مشروط شود.

این روزنامه همچنین نوشته بود در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، واشینگتن تحریم‌های جدیدی را علیه فروش نفت ایران به چین اعمال خواهد کرد.

برخی کشورها خواستار گنجانده شدن برنامه موشکی جمهوری اسلامی و مداخلات تهران در منطقه در مذاکرات هسته‌ای وین شده‌اند. با این حال، جمهوری اسلامی تاکنون هرگونه مذاکرات فراتر از توافق اولیه در شش سال پیش را رد کرده است.

خامنه‌ای در سخنان خود بار دیگر تاکید کرد: «آنها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث درباره آنها نشود بگویند توافق را نقض کرده‌اید و توافق، بی‌توافق.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین درباره ارزیابی‌اش از هشت سال ریاست جمهوری روحانی گفت: «عملکرد دولت آقای روحانی در بخش‌های مختلف یکسان نبوده است، در برخی موارد بر طبق انتظارات بود اما در برخی موارد اینگونه نبود.»

او به موارد نارضایتی‌اش از دولت روحانی اشاره نکرد، اما گفت: «هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید، ناموفق بودید.»

 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More