شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

علی خامنه‌ای: دروغ می‌گویند که بدون برجام، جنگ می‌شود

 

آیت‌‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران معتقد  است کسانی که می‌گویند  درصورت خروج ایران از برجام، جنگ می‌شود، دروغ می‌گویند. او از سازمان انرژی اتمی ایران خواست که «از فردا» آمادگی‌های لازم بر ای رسیدن به ۱۹۰هزار سو غنی‌سازی اورانیوم و دیگر مقدمات بازگشت به برنامه هسته‌ای را «در چارچوب برجام» فراهم کند.

خامنه‌ای عصر دوشنبه ۱۴ خردادماه، در مراسم بیست‌‌ونهمین سالگرد درگذشت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران که در آرامگاه او برگزار شد، آیت‌الله خمینی را «نماد انقلاب» خواند و با اشاره به هم‌زمانی سالگرد درگذشت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی با سالگرد درگذشت امام اول شیعیان در سال جاری، این مسأله را یادآور شباهت‌هایی میان این دو شخصیت دانست.

او با تأکید به اهمیت توجه به این شباهت‌ها برای آشنایی بیشتر با آیت‌الله خمینی، در سه سرفصل به طرح آن‌ها پرداخت:

۱) «صلابت دربرابر هر حرکت نابه‌‌حق، ظلم، اغواگری‌ها و ...» و درعین‌حال، لطافت و رقت در برخورد با مظلومان و مستضعفان

۲) دارا بودن سه خصوصیت به ظاهر ناسازگار در کنار هم: «قدرت و اقتدار»، «مظلومیت» و درعین حال، «پیروزی نهایی در حوادث گوناگون»

رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت‌الله خمینی را یک انسان قوی و مقتدر خواند که «توانست یک حکومت وراثتی را پایین بکشد»، «آمریکا را شکست بدهد» و «طراحان جنگ ۸ساله را ناکام بگذارد». او درعین‌حال، «به‌دلیل تبلیغات اهانت‌بار درمورد آیت‌الله خمینی که تا مدت‌‌ها بعد از مرگش هم ادامه داشت، او را مظلوم دانست.

علی خامنه‌ای در ادامه، گفت که بسیاری از آرزوهای آیت‌الله خمینی، مانند خودباوری، پیشرفت فناوری، توسعه نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه و … اتفاق افتاده است بسیاری‌از دیگر آرزوهای او نیز تحقق خواهد یافت.

رهبر جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت جمهوری اسلامی را دائمی و «مایه‌ دستپاچگی دشمنان» خواند و افزود: «حرکات دشمن نشانه دستپاچگی و عصبی شدن او است از سر اقتدار نیست».

خامنه‌ای آمریکا و به گفته او، وابستگانش را مخالف حاکمیت و نظام و اصل جمهوری اسلامی دانست و افزود: «آن‌ها حجاج‌بن یوسف‌های امروز هستند».

۳) «نشانه‌شناسی دشمنان» این دو شخصیت

خامنه‌ای دشمنان امام اول شیعیان را سه گروه دانست: گروه اول، قاسطین، یعنی دشمنان بنیادین حکومت امام اول شیعیان؛ گروه دوم، ناکثین یا همان همراهان سست‌نهاد و به گفته او «سست کمربند»ی که بیعت را زیر پا گذاشتند؛ و گروه سوم، مارقین، یعنی کج‌فهم‌ها و نادان‌ها و جاهل‌هایی که به خیال اسلام و تبعیت از قرآن، در مقابل امام اول شیعیان ایستادند.

او تأکید کرد که درمیان دشمنان آیت‌الله خمینی نیز همین سه جبهه وجود داشت و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در برابرشان ایستاد و امروز هم همین سه گروه در برابر «میراث بزرگ آیت‌الله خامنه‌ای» یعنی «جمهوری اسلامی» مبارزه می‌کنند.

رهبر جمهوری اسلامی افزود که این دشمنان در یک جبهه مختلط «با همه توانشان سعی می‌کنند دربرابر جمهوری اسلامی مانع ایجاد کنند و حرکت را کند کنند، اما نمی‌توانند دربرابر پیشرفت مردم بایستند».

خامنه‌ای در ادامه سخنان خود، در توضیح «الگوی رفتاری» آیت‌الله خمینی، به سه ویژگی «برخورد شجاعانه و غیرمنفعلانه»، «پرهیز از هیجان‌زدگی»، «رعایت اولویت‌ها»، «اعتماد به توانمندی‌های مردم، مخصوصاً به جوانان» و «بی‌اعتمادی به دشمن» اشاره کرد و افزود که «ما بعد از امام، راه او را موبه‌مو دنبال کرده و انشا خواهیم کرد».

رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت که «هدف دشمنان جمهوری اسلامی» از فشار اقتصادی و تحریم، «صرفاً زیر فشار قرار دادن دولت و حکومت نیست و آن‌ها می‌‌خواهند ملت را به ستوه بیاورند».  

خامنه‌ای در ادامه با اشاره به این‌که «فشار اقتصادی، ناکام می‌ماند»، تأکید کرد که «فشار روانی ازسوی دشمنان» بسیار مهم است. او افزود: «دشمنان نقاط قوت جمهوری اسلامی را که مایه اقتدار است، نشان کرده‌اند و در تبلیغات و برخوردها، به‌عنوان نقاط چالش‌آفرین معرفی می‌کنند تا ملت را دلسرد کنند».

او پیشرفت هسته‌ای را «افتخار فناوری و دانش کشور» دانست و با اشاره به تهیه اورانیوم ۲۰درصد غنی‌شده برای علاج بیماری‌ها از آمریکا و اروپا و موانعی که آن‌ها بر سر راه دست‌یابی به آن می‌گذاشتند، افزود: «جوانان ایران توانستند خودشان غنی‌سازی را انجام دهند و این، آن‌ها را حیرت‌زده کرد».

رهبر جمهوری اسلامی ایران، افزود: «نقطه قوت را به نقطه چالش‌آفرین تبدیل می‌کنند، تا آن نقطه قوت را سلب کنند؛ این کار، کاملاً روانی است تا یک ملتی را نسبت‌به دستاوردهای خود، دلسرد کنند».

خامنه‌ای با اشاره به عده‌ای در داخل کشور که برنامه موشکی را بی‌فایده می‌دانند، اقتدار موشکی را موجب امنیت کشور دانست و افزود: «دشمن می‌داند که اگر یکی بزند، ده‌تا می‌خورد؛ پس موشک مایه اهمیت و قدرت است».

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش، «عدالت‌خواهی بین‌المللی» جمهوری اسلامی و ازجمله حمایت از فلسطینی‌ها را برای جمهوری اسلامی، «آبرو» دانست. او دفاع از نیروی مقاومت را نیز «دفاع از تمامیت ارضی کشورها» و نقطه قوتی برای جمهوری اسلامی دانست و افزود که «دشمن با این نقطه قوت هم به‌عنوان یک مسأله چالش‌آفرین برخورد می‌کند».

رهبر جمهوری اسلامی ایران، در ادامه‌ سخنان خود، کسانی را که در خیابان‌های تهران در روز قدس، شعار «نه غزه، نه لبنان» دادند را «عوامل دشمن» و «کمک‌کنندگان به جنگ روانی دشمن» و «موجوداتی بد و حقیر» عنوان کرد.

خامنه‌ای همچنین در رابطه با چالش‌های اخیر در رابطه با توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی، گفت : «امروز هم کسانی درصددند که یک شکل معیوب از برجام را بر کشور تحمیل کنند». او با اشاره به صحبت‌های کسانی که می‌گویند درصورت خروج ایران از برجام، ممکن است درگیر جنگی تازه بشویم، گفت: «دولت‌های خارجی دنبال این موضوع هستند. یک عده‌ای در داخل تبلیغ می‌کنند که اگر این نشود، جنگ خواهد شد. نه آقا! این دروغ است! این تبیلغ به‌نفع دشمن است».

رهبر جمهوری اسلامی ایران، افزود: «هدف دشمن معلوم است. دشمن درصدد آن است که ما از نقاط قوت خودمان صرف‌نظر کنیم. از عناصر اقتدار ملی خودمان دست برداریم، تا دشمن راحت‌تر بتواند بر کشور، ملت، سرنوشت و آینده ما مسلط شود».

خامنه‌ای همچنین با اشاره به آن‌چه که «فشار عملی دشمن» نامید، «ایجاد آشوب در کشور» را از نمونه‌های آن دانست و افزود: «نقشه دشمن این است که از مطالبات مردمی سوءاستفاده کند. ممکن است در شهر و نقطه‌ای از کشور، عده‌ای مطالبه‌ای داشته باشند و جمع شده باشند. به‌عنوان مثال، کارگرانی که دنبال مطالبات کارگری خود هستند و یا مردم شهری به‌دنبال مطالبات شهری خودشان هستند. دشمن در چنین مواردی نقشه می‌کشد، عوامل نفوذی خود و در واقع اشرار را و افراد خبیثی به تعداد معدودی وارد در این اجتماعات می‌کند تا اجتماعات آرام مردم را به حرکت ضدامنیتی و آشوب‌گرانه تبدیل کنند».

رهبر جمهوری اسلامی ایران در ادامه توضیحاتش در رابطه با آن‌چه که «ایجاد آشوب در کشور» خواند، گفت: «این نقشه دشمن است؛ ما خبر داریم که نشسته‌اند برای این کار برنامه‌ریزی کرده‌اند. البته به اعتماد راسخ من، این‌ها کور خوانده‌اند و مردم عزیز ما، درمقابل آن‌چه آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند، با قدرت و شهامت و هوشیاری خواهند ایستاد».

او بار دیگر با اشاره به موضوع برجام، گفت که به نظر می‌رسد دولت‌های اروپایی توقع دارند که ملت ایران هم تحریم‌ها را تحمل کند و هم از فعالیت هسته‌ای خود دست بکشد و به محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای پای‌بند بماند و «من هم می‌گویم به این دولت‌ها، که این خواب آشفته، تعبیر نخواهد شد».

رهبر جمهوری اسلامی همچنین تأکید کرد که سازمان انرژی اتمی ایران، موظف است سریعاً «در چارچوب برجام»،آمادگی‌های لازم بر ای رسیدن به ۱۹۰هزار سو غنی‌سازی اورانیوم و همین‌طور برخی مقدمات دیگر را که رییس‌ جمهوری ایران پیش از این، دستور داده است را از «همین فردا» آغاز کند.

 

بررسی محورهای اصلی سخنان خامنه‌ای در گفت‌و‌گو با علی‌اصغر رمضان‌پور
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More