شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

علی‌اف: مرز آذربایجان - ایران به حالت قبل بازگشته است

 

الهام علی‌اف، رییس جمهوری آذربایجان، روز چهارشنبه در باکو با عباس عراقچی، فرستاده جمهوری اسلامی ایران، دیدار کرد و از جمله گفت مرز این دو کشور تحت کنترل است و به حالت قبل بازگشته است.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه در آغاز سفر منطقه‌ایش برای مذاکره درباره طرح جمهوری اسلامی برای حل  بحران قره‌باغ به باکو سفر کرد.

عراقچی به تلویزیون جمهوری اسلامی گفت که جمهوری آذربایجان «رویکرد مثبتی» به طرح پیشنهاد ایران داشت؛ با این حال این اظهارات در رسانه‌های آذربایجان ذکر نشده است.

به نوشته روزنامه «آذرنیوز»، چاپ باکو، علی‌اف در دیدارش با عراقچی گفت: «می‌توانم با رضایت خاطر بگویم که مرز رسمی آذربایجان - ایران کاملا به حالت اول بازگشته است. به همین مناسبت به مردم آذربایجان و ایران تبریک گفته‌ام.»

بنابر همین گزارش، رییس جمهوری آذربایجان همچنین گفت: «به سرویس مرزی‌مان دستور داده‌ام در اسرع وقت، زیرساخت امنیتی کامل را در این مرز ایجاد کنند. این کار آغاز شده است. در آن سوی مرز هم همین طور. این مسیر مرز دوستی و برادری خواهد بود.»

آذربایجان در جنگ اخیر با ارمنستان مناطق فضولی، جبرائیل و زنگلان را تصرف کرد که در نزدیکی مرز با ایران واقع شده‌اند.

همچنین به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، در جریان جنگ قره‌باغ بیش از ۱۰۰ راکت به شهرستان خداآفرین و دیگر مناطق مرزی ایران اصابت کرده است. مقام‌های ایران از ادامه این اصابت‌ها انتقاد کردند و گزارش‌هایی نیز درباره استقرار تجهیزات نظامی در مرز ایران با آذربایجان منتشر شده است.

از جزییات طرح پیشنهادی ایران برای حل مناقشه قره‌باغ گزارشی منتشر نشده و عباس عراقچی تنها گفت که ایران تلاش می‌کند با «طرح  ابتکاری خود» به اختلافات باکو و ایروان پایان دهد.

به گفته عراقچی، طرح ایران در گام اول بر پایبندی عملی کشورهای منطقه بر یکسری اصول از جمله خاتمه اشغال، احترام به تمامیت ارضی، احترام به حاکمیت ها، اصل تغییر ناپذیری مرزها، احترام به حقوق بشردوستانه و حقوق اقلیت‌ها تاکید دارد.

تلاش‌های روسیه، فرانسه و آمریکا، روسای مشترک گروه مینسک، برای برقراری آتش‌بس پایدار در این جنگ هنوز به نتیجه نرسیده است.

عباس عراقچی پس از دیدار با الهام علی‌اف راهی مسکو شد و پس از آن قرار است به ارمنستان و ترکیه نیز سفر کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More