شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران: طرح ترافیک از صبح شنبه اجرا می‌شود

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت، اعلام کرد که طرح ترافیک تهران از روز شنبه هفدهم خرداد به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

همزمان کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور نیروی انتظامی، اما روز جمعه گفت که «اجرای طرح ترافیک تهران در تناقض میان وزارت بهداشت، شهرداری و استانداری گرفتار شده و اجرای آن از فردا نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.»

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا، اما شامگاه جمعه شانزدهم خرداد ماه، تاکید کرد که اجرای دوباره طرح ترافیک از روز شنبه ۱۷ خرداد حتمی است اما توضیحی درباره دلایل تغییر نظر وزارت بهداشت نسبت به طرح ترافیک ارائه نکرد.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت البته بر «آزمایشی بودن اجرای طرح ترافیک» تاکید کرد و گفت که  نتایج اجرای این طرح تحلیل خواهد شد و در صورتی که اجرای آن «تغییرات شگرفی در زمینه گسترش بار بیماری داشته باشد، با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد آن بازنگری می‌شود.»

پیشتر کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت اول خرداد ماه با تاکید بر ادامه شیوع کرونا، بر مخالفت وزارت بهداشت با اجرای این طرح تاکید کرده و گفته بود: «کشور در وضعیت عادی نیست و تهران وضعیت فراز و نشیب در هفته‌های اخیر داشته و نمی‌توانیم بگوییم حتی وضعیت سفید دارد. اولویت ما رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی است و آلودگی هوا نیست.»

با گذشت بیش از دو هفته از این مخالفت و با وجود آنکه آمارهای رسمی شیوع و ابتلا به کرونا همچنان روندی افزایشی است، مقام‌های وزارت بهداشت با اجرای طرح ترافیک در پایتخت موافقت کرده‌اند.

در شرایط معمول، دو طرح در ارتباط با تردد خودروها با عنوان طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا شامل زوج و فرد خودروها بر اساس شماره پلاک، در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود که هر دو پس از شیوع کرونا با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا  لغو شد تا شهروندان کمتر از وسائل حمل و نقل عمومی و بیشتر از خودروهای شخصی استفاده کنند.

شرط ورود به محدوده ترافیک، ثبت‌نام اینترنتی مالک خودرو و پرداخت هزینه تعیین شده از طریف یکی از سامانه‌های شهرداری بوده است. اجرای این طرح بخشی از درآمد شهرداری تهران را تامین می‌کند.

موضوع اجرا یا عدم اجرای طرح ترافیک در تهران، پس از تعطیلات فروردین ماه تاکنون به یکی از مباحث مناقشه‌برانگیز به ویژه میان وزارت بهداشت و شهرداری تهران تبدیل شده بود.

شهرداری تهران تاکنون دو تاریخ ۲۹ اردیبهشت و ۶ خرداد ماه را به عنوان روزهای آغاز دوباره طرح ترافیک اعلام کرده اما هربار پس از مخالفت وزارت بهداشت آن، اجرای آن را متوقف کرده است.

از جمله بیش از دو هفته قبل، مقام‌های شهرداری تهران اعلام کردند که طرح ترافیک از روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت در پایتخت اجرا خواهد شد اما ساعاتی قبل از اجرای این طرح، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، گفت که طرح ترافیک تهران با توجه به ادامه شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی اجرایی نمی‌شود.

همان روز سخنگوی وزارت بهداشت در صفحه توییتر خود از قول سعید نمکی وزیر بهداشت در مورد اجرای دوباره این طرح نوشت: «اگر اجرای مجدد طرح ترافیک باعث تراکم بیشتر جمعیت در اتوبوس و مترو شود حتما با آن مخالفیم و دوستانی که نگران مشکل ترافیک شهرها هستند بهتر است شیوه‌های دیگری را بررسی کنند.»

مقام‌های شهرداری تهران اما نظری متفاوت با مقام‌های وزارت بهداشت داشتند و اجرای طرح ترافیک را سبب کاهش ترافیک در مناطق مرکزی شهر تهران عنوان کرده‌اند.

از جمله مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، تاکید دارد که پس از لغو طرح ترافیک از ۱۵ فروردین ماه، ترافیک در حوزه مرکزی شهر تهران افزایش یافت به‌طوری‌که این افزایش ترافیک از ۴۲ درصد تا ۱۶۷ درصد در برخی ایام در هسته مرکزی شهر رخ داد و این مساله در شیوع ویروس کرونا در حوزه مرکزی شهر موثر بوده است.

اختیار تصمیم گیری درباره اجرای طرح ترافیک از هفدهم اردیبهشت ماه از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان رییس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا، به شورای ترافیک تهران سپرده است.

به گفته مقام‌های شهرداری تهران طی یک ماه گذشته بارها جلساتی میان مقام‌های وزارت بهداشت و شهرداری در خصوص اجرای طرح ترافیک برگزار شده بود اما در نهایت بر سر اجرای دوباره این طرح از روز شنبه ۱۷ خرداد ماه توافق شده است.

شهرداری تهران دلیل تاکید خود بر اجرای طرح ترافیک را «کنترل آلودگی هوا و جلوگیری از سفرهای کاذب در محدوده مرکزی شهر» عنوان کرده‌اند اما اشاره‌ای به میران درآمدزایی این طرح برای شهرداری نکرده‌است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More