شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عفو بین‌الملل: مامور امنیتی زن بازداشتی در جریان اعتراض‌های اخیر را مجبور به سکس دهانی و رابطه جنسی کرد

 

رها بحرینی، پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل،‌ ضمن اشاره به اجبار یکی از زنان بازداشتی طی اعتراض‌های اخیر در  تهران به رابطه سکس دهانی از سوی ماموران امنیتی لباس شخصی گفت در صورت تایید، این عمل «مصداق شکنجه» و قابل پیگرد بین‌المللی است.

بحرینی روز دوشنبه ۳۰ دی‌ماه در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال اشاره کرد که گزارش عفو بین‌الملل درباره این اتفاق طی فراخوان عمومی این سازمان حقوق بشری روی رسانه‌های اجتماعی و درباره اعتراض‌های اخیر در ایران دریافت شده است.

او توضیح داد که بر اساس گزارش دریافت شده  این زن در طول بازداشت علاوه بر رابطه جنسی دهانی، برای برقراری رابطه جنسی با مامور امنیتی نیز تحت فشار قرار گرفته است. 

بحرینی با انتقاد از چشم‌پوشی ماموران رده بالای حکومت ایران در این زمینه‌ اعلام کرد که بسیاری از زنان و قربانیان شکنجه و فشار جنسی به دلیل فضای امنیتی امکان شکایت ندارند.

او گفت: «بسیاری از این افراد در صورت اقدام برای شکایت با آزار و اذیت بیشتر مواجه می‌شوند و این مانع روند دریافت اطلاعات از آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند.»

این پژوهشگر حقوق بشر «مصونیت ساختاری» در جمهوری اسلامی برای مقام‌ها، تکذیب رسمی این موارد و جلوگیری از پیگرد آزار قربانیان را مورد انتقاد قرار داد.

بحرینی گفت عفو بین‌الملل از قربانیان و خانواده آن‌ها می‌خواهد که موارد مشابه و شکنجه‌ها را طی دیدار یا مکاتبه با مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح کنند و از آن‌ها خواستار پاسخگویی شوند.

او اضافه کرد: «تا زمانی که با پدیده مصونیت در حکومت ایران مقابله نشود،‌ این موارد تکرار خواهند شد.»

این فعال حقوق بشر همچنین خواستار برخورد با آمران این شکنجه و نقض حقوق بشر در ایران شد.

این حقوقدان درباره پیگیری و ثبت این گونه موارد خواستار مراجعه قربانیان به پزشک معتمد و اخذ گزارش پزشکی در مورد آسیب‌ها برای استفاده در طرح شکایت شد. 

همچنین به گفته او، در صورت امکان شناسایی چهره یا هویت فرد شکنجه‌گر قربانیان می‌توانند آن را به سازمان‌های بین‌المللی که در زمینه ناقضان حقوق بشر فعالیت می‌کنند برسانند. 

او گفت که شکنجه در سطح جهانی به خصوص در کشورهایی که اصل «صلاحیت جهانی» را رعایت می‌کنند قابل پیگیرد و مجازات است. به گفته بحرینی،‌ دادگاه‌های کشورهای دیگر در صورت وجود مستند و مدارک می‌توانند به این مساله رسیدگی کنند.

عفو بین‌الملل در گزارشی که روز چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه درباره اعتراض‌های اخیر به سرنگونی هواپیمای اوکراینی از سوی سپاه پاسداران منتشر کرده بود اشاره کرد که ماموران انتظامی و امنیتی علاوه بر استفاده از گلوله‌های واقعی و ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور علیه معترضان ده‌ها نفر از آن‌ها را به صورت خودسرانه بازداشت کردند. 

در این گزارش، عفو بین‌الملل اعلام کرد که اظهارات تکان دهنده‌ای از خشونت جنسی علیه دست‌کم یک زن که به طور خودسرانه از سوی ماموران امنیتی لباس شخصی دستگیر شده بود دریافت کرده است.

به گفته یک منبع آگاه، این زن در حالی که چند ساعت در بازداشت به سر می‌برد، به اتاقی منتقل و از سوی یک مقام امنیتی مجبور به انجام رابطه جنسی دهانی در زمان بازجویی شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More