شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عفو بین‌الملل خواستار آزادی کارگران و معلمان زندانی در ایران شد

سازمان عفو بین‌الملل، روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت، با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر از مقامات ایرانی خواست «فورا و بدون قید و شرط کارگران و سایر فعالانی را که به خاطر شرکت در اعتراضات و اعتصابات صلح‌آمیز و یا اعمال دیگری در چارچوب حق آزادی بیان، اجتماعات و گردهمایی صلح‌آمیز بازداشت شده‌اند، آزاد کنند». 

سرکوب اعتصاب رانندگان کامیون در سراسر ایران و اعتراضات کارگران کارخانجات مثل کارخانه‌های فولاد و نیشکر هفت تپه در استان خوزستان، از جمله موارد اعتراضات و اعتصابات صلح‌آمیزی است که عفو بین‌الملل به آن اشاره کرده است.

به گزارش عفو بین‌الملل در حال حاضر، دستکم ۱۲ فعال حقوق کارگران و معلمان در زندان‌های ایران نگهداری می‌شوند.

این سازمان تأکید کرد که این بازداشت‌‌ها «از منظر قوانین بین‌المللی، غیرقانونی و خودسرانه محسوب می‌شوند.»

بر اساس تحقیقات سازمان عفو بین‌الملل، مقامات ایرانی طی یک سال گذشته، از روز جهانی کارگر پارسال تا امسال، «صدها نفر از کارگران و مدافعان حقوق کارگران» را بازداشت کرده‌اند.

دستگاه قضائی ایران برای «ده‌ها نفر احکام زندان صادر کرده» و «دستکم ۳۸ مورد، مجازات شلاق» نیز همزمان صادر شده است. این کارگران مجموعا به ۳۰۰۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

همچنین این سازمان خواستار تحقیقات درباره شکایات مربوط به شکنجه و بدرفتاری با فعالان حقوق کارگران، از جمله اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، شده است.

سپیده قلیان و اسماعیل بخشی از بازداشت‌شدگان اعتراضات هفت‌تپه در روزهای اخیر به زندان اوین در تهران منتقل شدند. آنها روایت شکنجه شدن خود را به عفو بین‌الملل ارائه کرده‌اند.

همچنین عفو بین‌الملل اضافه کرده که «در فاصله بین اردیبهشت سال گذشته و اردیبهشت امسال، بیش از ۲۰ معلم بازداشت شدند که از آن میان تعدادی به زندان، شلاق و دیگر مجازات‌ها محکوم شدند.»

این سازمان اضافه کرد که «دست‌کم ۸ معلم به خاطر فعالیت در دفاع از حقوق معلمان و شرکت در اعتراضات صلح‌آمیز برای درخواست افزایش حقوق، علاوه بر احکام زندان، هر یک به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.»

انتشار گزارش عفو بین‌الملل از بازداشت کارگران و معلمان در ایران در حالی منتظر شده که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در جریان اعتراض کارگران و معلمان در سراسر ایران ده‌ها نفر دیگر نیز بازداشت شدند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More