شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عفو‌ بین‌الملل خواستار مداخله جامعه جهانی برای لغو حکم اعدام نوید افکاری شد

سازمان عفو‌ بین‌الملل در بیانیه‌ای خواهان مداخله فوری جامعه جهانی برای نجات جان نوید افکاری از اعدام شد، همزمان گزارش‌ها حاکی از آن است که برادران افکاری پس از آنکه شامگاه جمعه اجازه تماس با خانواده خود را پیدا کردند گفتند که تحت معاینه پزشکی قانونی قرار گرفته و «آسیب‌های وارده به آنها توسط پزشکان» ثبت شده است.

ساعاتی پیش از انتشار خبر تماس برادران افکاری با خانواده خود، عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای هشدار داد که «نوید افکاری قهرمان کشتی ممکن است در خطر اعدام قریب‌الوقوع باشد.»

در بیانیه عفو بین‌الملل تاکید شده است که جامعه‌ جهانی برای نجات نوید افکاری از اعدام باید فورا مداخله کند.

این سازمان از نهادهای حقوق بشری، سازمان ملل و اتحادیه اروپا خواست از مقامات ایرانی بخواهند بی‌درنگ محل نگهداری و وضعیت نوید افکاری را اعلام کرده و او را از اعدام نجات دهند.

از سوی دیگر مهدی محمودیان، فعال سیاسی، شامگاه جمعه خبر این تماس تلفنی را در صفحه توییترخود منتشر کرد و گفت که ساعاتی پیش نوید افکاری و دو برادرش «طی تماسی تلفنی، خانواده خود را از احوال خود با خبر کرده و بیان داشتند که در حضور رییس‌کل دادگستری استان فارس تحت معاینه پزشکی قانونی قرار گرفته و آسیب‌های وارده به آنها توسط پزشکان» ثبت شده است.

محمودیان تاکید کرد که تماس تلفنی برادران افکاری در شامگاه جمعه، « پیرو در خواست پدر و مادر برادران افکاری از رییس قوه قضاییه» صورت گرفته است.

سه هفته قبل نوید افکاری از معترضان مرداد ۱۳۹۷ در شیراز که به اعدام محکوم شده، در نامه و فایل‌های صوتی از شکنجه خود برای اخذ اعترافات اجباری برای پذیرش اتهام قتل حسن ترکمان کارمند حراست آبفای شیراز خبر داد و برادرش وحید نیز جزییاتی از این شکنجه‌ها و بازداشت یک برادر دیگر، پدر و دامادشان و تهدید به بازداشت مادر و خواهرشان را فاش کرد.

انتشار نامه و فایل‌های صوتی برادران افکاری واکنش‌های گسترده‌ای در ایران و جهان برانگیخت و پس از آن بود که نیروهای امنیتی این سه برادر را پنج‌شنبه شب ۱۳ شهریور ماه به بندهای ارشد و تنبیهی زندان عادل آباد شیراز منتقل کردند.

سه روز بعد از انتقال برادران افکاری به بندهای ارشاد و تنبیهی زندان عادل آباد، تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی اقدام به پخش تصاویری از اعترافات اجباری نوید افکاری کرد ولی هزاران کاربر در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی به این اقدام اعتراض کرده و هشتگ‌های حمایت از برادران افکاری را به ترند اول ایران تبدیل کردند و اقدام صدا و سیما را سناریوی تکراری و دروغین و خجالت‌آور توصیف کردند.

در این رویدادها بود که پس از چند روز بی‌خبری از براداران افکاری، گزارش‌هایی از «ضرب و شتم» دوباره آنها منتشر شد و مهدی محمودیان، فعال سیاسی در توییتی نوشت: بعداز دو روز حضور خانواده مقابل زندان، نوید افکاری در تماس کوتاه گفته به همراه دو برادرش در محلی نگهداری می‌شود، مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و باید به پزشکی قانونی اعزام شوند ولی زندان از تحویل برگه شکایت خودداری کرده است.

پدر و مادر نوید، حبیب و وحید افکاری، هفته گذشته در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه خواستند فرزندانشان پیش از آنکه آثار ضرب و حرج در بدنشان از بین برود، توسط پزشکی قانونی معاینه شوند.

آنها در این نامه نوشتند: «ما از اینکه در قوه قضاییه رسیدگی مجددی به پرونده‌ فرزندانمان بشود و اظهارات آنها در مورد بدرفتاری و نحوه‌ گرفتن اقرار مورد توجه و بررسی قرار بگیرد و عدالت رعایت شود، هنوز مایوس نیستیم و تا زمان تعیین تکلیف امیدواریم که رعایت حقوق اولیه و انسانی آنها بشود».

پدر و مادر برادران افکاری در نامه خود تاکید کردند: «یکی از ابتدایی‌ترین حقوق آنها این است تا آثار ضرب و شتم در بدنشان هست، دستور بفرمایید آنها را به پزشکی قانونی اعزام کنند».

در پی این نامه، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه  از قول مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس نوشت که «تیم ویژه سه نفره‌ای در حضور رییس کل دادگستری استان فارس نوید افکاری را معاینه کرده‌اند و بر اساس معاینات از نواحی مختلف بدن او، هیچ‌گونه آثاری دال بر شکنجه مشاهده نشده است.»

محتوای تماس تلفنی شامگاه جمعه برادران افکاری ولی باردیگر روایت مقام‌هایی قضایی در این باره را رد کرده است.

برادران افکاری در تماس شامگاه جمعه با خانواده خود گفتند که «در حضور رییس‌کل دادگستری استان فارس تحت معاینه پزشکی قانونی قرار گرفته و آسیب‌های وارده به آنها توسط پزشکان» ثبت شده» است.

علاوه بر اعتراضات هزارارن ایرانی به صدور حکم اعدام برای نوید افکاری، این حکم واکنش‌های گستردهای در جهان به دنبال داشته است.

در روزهای گذشته تعدادی از کشتی‌گیران و ورزشکاران از کشورهای مختلف جهان خواستار جلوگیری از اعدام نوید افکاری شده‌اند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، نیز پیشتر در واکنش به این حکم در توییتی با تاکید بر اینکه او و دیگر معترضان به گرانی و تورم اعتراض داشتند، از رهبران جمهوری اسلامی خواست که نوید افکاری را اعدام نکنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More