شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عضو کمیسیون امنیت ملی: مشخص شود چه کسی در حادثه نطنز کوتاهی کرد

 

وحید جلال‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، با اشاره به بازدید هیاتی از سایت هسته‌ای نطنز پس از حادثه اخیر، اشاره کرد نفوذ در بسیاری از خرابکاری‌ها مشهود بوده و باید مشخص شود چه کسی کوتاهی کرده است.

جلال‌زاده روز دوشنبه ۳۰ فروردین‌ماه به خبرگزاری ایسنا گفت:‌ «مساله نفوذ در بسیاری از خرابکاری‌ها مشهود بوده که تاکنون هم بسیاری از نفوذی‌ها شناسایی و حتی محاکمه و به مردم معرفی شده‌اند، لذا قطعا در حادثه نطنز نیز دست نفوذی‌ها مشخص خواهد شد.»

سخنان این نماینده مجلس پس از آن منتشر می‌شود که صداوسیمای جمهوری اسلامی روز شنبه در گزارشی فردی به نام «رضا کریمی» را به عنوان عامل این حادثه معرفی کرد که از کشور خارج شده و مدعی حضور نامش در فهرست تحت تعقیب پلیس اینترپل شد. 

اما پلیس اینترپل اعلام کرد که نمی‌تواند تایید کند این نام در فهرست قرمز افراد تحت تعقیب این سازمان قرار دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه سخنانش اشاره کرد سالنی که حادثه در آن رخ داد محل سانتریفیوژ‌های نسل قدیم بوده که به گفته مسئولان عمده آن‌ها «عمر خودشان را کرده بود.»

جلال‌زاده اضافه کرد «تعداد قابل توجهی از سانتریفیوژها» آسیبی ندیده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این در حالی است که هفته گذشته علیرضا زاکانی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود «چندین هزار» سانتریفیوژ و همچنین «بخش عمده‌ای از امکانات غنی‌سازی» کشور آسیب دیده و از بین رفته است.

 

مشخص شود چه کسی کوتاهی کرده

 

این نماینده مجلس همچنین بر مشخص شدن دلیل این حادثه تاکید کرد و گفت: «قطعا باید مشخص شود که چه کسی در این حادثه کوتاهی کرده است.»

پیش از این اسحاق جهانگیری، معاول اول رییس‌جمهور، هم در سخنانی بر بازخواست نهاد مسئول تامین امنیت سایت نطنز تاکید کرده بود.

جهانگیری گفت:‌ «باید دستگاهی که مسئول بوده جلوی اقدامات دشمن را بگیرد و در این زمینه توفیقی بدست نیاورده است بازخواست شود و مردم باید بدانند که منابع، اعتبار و حیثیت کشور خرج چه اقداماتی می‌شود.» 

 

پیشنهاد خروج از مذاکرات وین

 

عضو کمیسیون امنیت ملی در بخشی از سخنانش همچنین به دیدار با محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه، اشاره کرد و گفت در این جلسه پیشنهاد خروج از مذاکرات و موکول کردن آن به زمانی دیگر به عنوان «اقدام متقابل» مطرح شده بود.

مذاکرات ایران با اعضای برجام و آمریکا در وین در سطح کارشناسی و برای لغو تحریم‌ها در سطح کارشناسی ادامه دارد. ظریف پس از حادثه نطنز گفته بود موضع تهران در مذاکره «قوی‌تر» خواهد شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More