شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت کرونا: واکسن کرونای ایران مشابه واکسن چین و روسیه خواهد بود

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، با تاکید براینکه «واکسن کرونای ایران مشابه چین و روسیه است»، گفت: «واکسن کرونایی که در ایران مجوز وزارت بهداشت برای آغاز مطالعات انسانی را دریافت کرده در واقع ویروس ضعیف شده است و مشابه واکسن‌های ساخته شده در چین و روسیه است.» همزما معاون سازمان برنامه و بودجه گفت که اعتبارات هزینه‌های درمان در لایحه بودجه سال آینده دو برابر شده و به ۷۷ هزار میلیارد تومان رسیده اما خرید و واردات واکسن کرونا ردیف مستقل ندارد.

محرز که خبرگزاری ایسنا از او به عنوان «محقق اصلی پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی» نیز نام برده است، با اشاره به جزییات روند تولید واکسن کرونا در ایران، گفت که اگر نتایج مطالعات انسانی این واکسن هم مانند فاز حیوانی آن خوب و موفقیت‌آمیز باشد، امیدواریم تا اواخر تیر ماه به تولید برسد.

سخنان محرز درباره دستیابی به واکسن کرونا تا تیر ماه آینده درحالی بیان شده است که رضا ملک‌زاده معاون پیشین تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اول آذرماه در نامه استعفای خود سخنان شخص سعید نمکی وزیر بهداشت در زمینه ساخت واکسن کرونای ایرانی را «‌غیرعلمی و ناشی از شتابزدگی» خوانده بود.

ملک‌زاده در نامه استعفای خود مدیریت وزیر فعلی بهداشت را «‌بسیار غلط» و «‌پرنقص» و سبب مرگ هزاران نفر بر اثر کرونا خواند و خطاب به نمکی نوشت: این واکسن «هنوز در حال طی مراحل اولیه بوده و شما مدعی معرکه گرفتن برای تولید آن شده‌اید.»

با این حال مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، اکنون اعلام کرده است که واکسن کرونا در ایران تاکنون «بر روی سه حیوان موش، خرگوش و میمون آزمایش شده است» و نتیجه آن موفقیت‌آمیز بوده است.

محرز افزود که بعد از پایان مطالعات حیوانی و نتایج موفق آن، مستندات به سازمان غذا و دارو ارائه شد که مورد تایید این سازمان قرار گرفت و کمیته اخلاق هم مجوز آغاز مطالعات انسانی آن را ارائه داه است و باید کارآزمایی بالینی آن بر روی انسان را که سه مرحله دارد، آغاز کنیم.

محرز گفت که بخش مطالعات انسانی این واکسن که سه مرحله دارد، داوطلبان باید بین ۱۸ تا ۵۰ سال بوده، سالم باشند، بیماری خاصی نداشته باشند، قبلا به کرونا مبتلا نشده باشند و تست کووید-۱۹ آنها هم منفی باشد.

این عضو ستاد ملی مدیریت کرونا با بیان اینکه «اگر خیلی خوش‌بینانه فکر کنیم، در سال جدید و اواخر بهار می‌توانیم واکسن کرونا را داشته باشیم»، تاکید کرد که «واکسن‌های کرونایی هم که در دنیا آماده شده تا بخواهد به دست ما برسد، زودتر از تیر ماه نخواهد بود و واکسن خومان هم تا همان زمان یعنی تا تیر ماه نتیجه خواهد داد.»

واکسن کرونا در لایحه بودجه ردیف مستقل ندارد

حمید پوراصغری، معاون امور علمی فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه بودجه، گفت که خرید و واردات واکسن خارجی کرونا در لایحه بودجه سال۱۴۰۰ ردیف مستقلی ندارد اما در زیر مجموعه ردیف دارو و شیرخشک اعتباری برای آن تعیین شده است.

این مقام سازمان برنامه و بودجه درباره اینکه در لایحه بودجه سال آینده چه میزان اعتبار برای خرید و واردات واکسن اختصاص داده شده است، افزود که  در بخش مربوط به «واردات شير خشک و دارو» ، رديفی تعريف كرده و اعتباری را پيش‌بينی كرده‌ايم.

معاون سازمان برنامه و بودجه همزمان ابراز امیدواری کرد که واکسن کرونا در ایران تولید شود و نیازی به خرید وواردات آن وجود نداشته باشد.

پوراصغری گفت که به همین دلیل «توليد واكسن توسط شركت‌های داخلی پیگیری می‌کنیم و امیدواریم به بازار برسد.»

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت که اعتبارات هزینه‌های درمان شامل دارو، واکسن و دیگر موارد با توجه به شیوع کرونا از ٣۴ هزار میلیارد تومان به ٧٧ هزار میلیارد تومان یعنی بیش از دو برابر رسیده است.

با این حال در لایحه بودجه سال۱۴۰۰ و در جدول «مصارف دستگاه‌های اجرایی ملی بر حسب برنامه و خروجی۱۴۰۰» ردیفی تحت عنوان « یارانه دارو، شیرخشک، واکسن، کیت و کیسه خون» وجود دارد که بودجه‌ای «۳۰۰ میلیارد تومانی» برای آن در سال آینده تعیین شده است.

همچنین بودجه‌ دیگری در ردیف «یارانه شیرخشک و دارو» نیز یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بودجه تعیین شده است.

در زیر مجموعه ردیف مستقل «برنامه اجرای امنیت غذا و تغذیه» نیز یک بودجه‌ یک هزار میلیارد تومانی برای «خرید و تولید واکسن کرونا» تعیین شده است.

در ردیف «کاهش نرخ داروهای ساخته شده، مواد اولیه دارو، واکسن، شیرخشک، کیت و کیسه خون و مواد مصرفی پزشکی» نیز دو هزار میلیارد تومان بودجه برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

مجموع اعتبارات مورد اشاره معاون سازمان برنامه و بودجه درباره «دارو شیرخشک»  چهار هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان است.

این درحالی است که روزنامه اعتماد در گزارشی با اشاره به اینکه هر شخص باید حداقل دو دوز واكسن کرونا دریافت کند، نوشت: «اگر برای خريد واکسن کرونا ارز دولتی پرداخت شود، برای هر بار خريد و واردات این واکسن به اندازه جمعيت كشور بايد حدود ۱۳ هزار ميليارد تومان، بدون محاسبه هزینه حمل و نقل، پرداخت شود.»

اعتماد نوشت که با هزینه حمل و نقل  خرید واکسن شرکت  فايرز که در میان واکسن‌های تولید شده گرانترین واکسن به شمار می‌آید برای ۸۱ میلیون ایرانی در مجموع «هشت ميليارد دلار هزينه» در بر دارد.

وزارت بهداشت در سال‌های گذشته در جریان واردات واکسن آنفلوانزا آن را با قیمت‌های تعیین شده به فروش رسانده است و به غیر بخش معدودی از افراد پرخطر، واکسن آنفلوانزا «رایگان» در اختیار ایرانیان قرار نگرفته است.

به این ترتیب به نظر نمی‌رسد وزارت بهداشت در صورت واردات واکسن کرونا نیز آن را به شکل رایگان در اختیار مردم قرار دهد، اما از سخنان مقام‌های مسئول چنین بر می‌آید که اولویت آنها تداوم شرایط فعلی تا تولید واکسن کرونا در ایران است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More