شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عضو شورای عالی نظام پزشکی: تعداد فوتی‌های کرونا چهار برابر آمار رسمی است

 

یک عضو شورای عالی نظام پزشکی ایران می‌گوید تعداد واقعی جان‌باختگان کرونا در کشور سه تا چهار برابر آمار رسمی است؛ همزمان ستاد مقابله با کرونا در تهران با تاکید بر اینکه بخش زیادی از توان دستگاه‌های اجرایی مصروف شده اعلام کرد نیاز به «آرایش جنگی» وجود دارد.

حسین قشلاقی،‌ عضو شورای عالی نظام پزشکی، روز یکشنبه چهارم آبان تشدید شیوع کرونا در کشور را به علت «مدیریت ناکارآمد» دانست و گفت: «شرایط کنونی از مدت‌ها قبل از سوی کارشناسان پیش‌بینی شده و هشدارهای لازم داده شده بود.»

او پایین‌تر بودن آمار اعلامی مبتلایان را به دلیل تعداد کم آزمایش پی‌سی‌آر دانست و افزود: «بر اساس گزارش‌های میدانی کادر درمان و همچنین با بررسی آمار دفن‌شدگان،‌ می‌توان گفت میزان مرگ و میر کرونا در کشور حدود سه تا چهار برابر آمار رسمی است.»

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت،‌ شمار فوتی‌های این بیماری به ۳۳۵ نفر در روز رسیده است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی در ادامه اشاره کرد: «میزان مرگ‌ومیر واقعی قابل کتمان نیست و وزارت بهداشت صرفا مواردی که تست مثبت دارند در آمار فوت‌شدگان محسوب می‌کند.»

قشلاقی درباره پایین بودن میزان رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم گفت: «عدم اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق وضعیت موجود این بیماری در کشور و صرفا اعلام وضعیت زرد یا قرمز در شهرها،‌ اشتباهی خطرناک و غیرقابل جبران و از دلایل مهم افزایش مبتلایان و فوت‌شدگان است.»

معاون وزارت بهداشت پیشتر گفته بود تنها حدود ۵۸ درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند؛ این رقم در تهران پایین‌تر است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت «کیفیت پایین ماسک‌های موجود»، «مصرف چندباره ماسک به علت مشکلات معیشتی»، «ابتلای کادر درمان»، «کمبود و نقص تجهیزات حیاتی» از جمله دلایل افزایش مبتلایان و مرگ‌ومیر کرونا در ایران است.

اختلاف دوباره بر سر تعطیلی اماکن مذهبی

در پی تصویب و ابلاغ محدودیت‌ها برای ۴۳ شهر کشور، اختلاف‌ نظر درباره تعطیلی اماکن مذهبی دوباره آغاز شده است. 

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، با انتقاد از رسانه‌های اصلاح‌طلب  به دلیل انتشار خبر تعطیلی حرم «امام‌ رضا»،‌ «حضرت معصومه» و «حضرت عبدالعظیم»،‌ به روشن نبودن جزییات محدودیت‌های تصویب‌شده کرونا اشاره کرد و این خبر را «نادرست» خواند.

از سوی دیگر، این خبرگزاری به نقل از سعید نمکی،‌ وزیر بهداشت،‌ نوشته تغییری در تصمیمات ستاد کرونا برای تعطیلی حرم‌ها ایجاد نشده و همچنان صحن این اماکن باز است.

پیشتر نیز در زمان موج اول شیوع کرونا،‌ اختلاف و تاخیر در زمینه تعطیلی و همچنین تسریع در بازگشایی مجدد اماکن مذهبی مورد انتقاد رسانه‌ها و کارشناسان بهداشت قرار گرفته بود.

زالی: باید آرایش جنگی بگیریم

علیرضا زالی،‌ فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، خواستار «آرایش جنگی» همه دستگاه‌های کشور شد.

او گفت: «چهره فراگیر،‌ متکثر و فرسایشی که این ویروس در کشور ایجاد کرده،‌ به گونه‌ای است که بخش زیادی از توان و استطاعت دستگاه‌های اجرایی کشور مصروف شده است.»

تشدید وضعیت شیوع کرونا در حالی است که سازمان هواشناسی از تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت خبر می‌دهد.

پیشتر رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت اعلام کرده بود مواجهه طولانی‌مدت با ذرات معلق و گازهای آلاینده موجب افزایش بار ویروس و اختلال سیستم دفاعی در بیماران کرونا می‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More