شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا: بسیاری از استان‌ها از دستور وزیر برای بازگشایی مدارس سرپیچی کردند

مینو محرز،‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ با انتقاد از بازگشایی مدارس اعلام کرد بسیاری از استان‌ها قبول نکردند مدارس را در وضعیت فعلی شیوع کرونا باز کنند و از دستور وزیر «سرپیچی» کردند.

محرز یکشنبه ۱۶ شهریور در گفت‌وگو با وبسایت خبری جماران گفت: «متاسفانه تصمیم‌گیری‌هایی که بدون هماهنگی با سایر مراکز دخیل در مقابله با کرونا صورت می‌گیرد،‌ چنین مشکلاتی ایجاد می‌کند.»

او افزود:‌ «به نظرم اصلا زمان مناسبی برای بازکردن مدارس نبود،‌ چرا که امروز باید منتظر موج تازه‌ای از بیماری پس از سفرهای اخیر باشیم و مراسمی که بعضی‌ها در آن رعایت کردند وبرخی هم نه.»

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن اشاره به نگرانی‌ها درباره تشدید شیوع کرونا اشاره کرد در بسیاری از استان‌ها مدارس از بازگشایی خودداری و از دستور وزیر «سرپیچی» کرده‌اند. 

محرز گفت: «این بسیار زشت است که دستوری از بالا داده شود، اما قابلیت اجرا پیدا نکند.»

او در ادامه افزود: «از دیروز تا امروز با هر مسئولی در این‌باره حرف می‌زنم،‌ توجیهی برای این ندارد. »

این پزشک متخصص گفت بسیاری از مدارس امکان رعایت فاصله‌گذاری لازم،‌ تهویه و امکانات بهداشتی را ندارند. محرز بازگشایی مدارس را موجب «خطرناک» و «بیشتر شدن سرعت انتقال ویروس» دانست. 

 

ضدعفونی کردن سطوح مدارس بی‌فایده است

این متخصص عفونی در بخش دیگری گفت:‌ «این‌که یک عده بگویند دیگر بیشتر از این نمی‌توان آموزش را عقب انداخت باید به آن‌ها گفت چرا،‌ می‌توان با برنامه‌ای فشرده عقب‌افتادگی آموزشی را جبران کرد.»

عضو ستاد مقابله با کرونا اشاره کرد دانش‌آموزان وقتی به مدتی طولانی کنار هم بنشینند «حتی با ماسک نیز مصون از ویروس نیستند.» 

او ضد عفونی کردن سطوح در مدارس را «بی‌فایده» خواند.

محرز در ادامه ضمن اشاره به امکان تقسیم بازگشایی مدارس در استان‌ها با توجه به وضعیت شیوع کرونا و تاخیر در بازگشایی گفت: «درست است جبران خلاء آموزشی ایجادشده دشوار خواهد بود،‌ اما نمی‌توانیم جان میلیون‌ها نفر را به خطر بیندازیم.»

 

انتقاد کمیسیون بهداشت از تصمیمات خلق‌الساعه

‌هم‌زمان زهرا شیخی،‌ سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصمیم‌ در جهت بازگشایی مدارس را با عنوان «خلق‌الساعه و آنی» مورد انتقاد قرار داد.

او اشاره کرد در جلسه‌ای که با حضور مسئولان وزارت بهداشت برگزار شده، معاون آموزشی این وزارتخانه تایید کرده بر اساس تجربه کشورهای دیگر،‌ بعد از بازگشایی مدارس به صورت فیزیکی «پیک ابتلا» رخ می‌دهد.

این نماینده مجلس در زمینه مقایسه ایران با سایر کشورهای دیگر در زمینه بازگشایی مدارس گفت:‌ «کشور ما به دلیل تحریم دارو و امکانات شرایط متفاوتی با سایر کشورها دارد.»

شیخی اضافه کرد: «اگر خدای ناکرده کودکان به کرونا مبتلا شوند آیا امکانات بیمارستانی و دارویی به اندازه لازم برای درمان آن‌ها وجود دارد؟»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More