شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عزیمت نفتکش آدریان دریا به ترکیه

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد نفتکش‌ ایرانی آدرین دریا ۱ پس از مخالفت یونان با پهلوگیری آن،  روز شنبه ۲ شهریور به مقصد ترکیه تغییر مسیر داد. 

نفتکش آدریان دریا که قبلاً با نام گریس ۱ شناخته شده بود مقصد ذکرشده روی سامانه خودکار تشخیص هویتش را به شهر بندری مرسین در جنوب ترکیه تغییر داد. یک پایگاه نفتی در مرسین دایر است. 

آسوشیتدپرس گفت در سامانه تشخیص هویت، نام هر کشوری را می‌توان وارد کرد و از این رو الزاماً ترکیه مقصد این نفتکش ایرانی نیست. مرسین در ۲۰۰ کیلومتری شمال غرب یک پالایشگاه در بانیاس در سوریه واقع شده که مقصد اولیه این نفتکش پیش از توقیف در تنگه جبل‌الطارق در ماه ژوئیه ذکر شده بود.

تاکنون از سوی مقام‌های ایرانی یا ترک درباره وضعیت آدریان دریا که حامل دو میلیون و صدهزار بشکه نفت به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار بوده اظهارنظری نشده است.

آسوشیتدپرس، به نقل از وبسایت مارین ترافیک، موقعیت نفتکش مذکور را جنوب سیسیل واقع در دریای مدیترانه نشان گزارش داده است. بر اساس این گزارش،‌ آدریان دریا بایستی در صورت ادامه حرکت با سرعت فعلی باید در عرض یک هفته به مرسین برسد.

توقیف و سپس آزادی آدریان دریا در جبل‌الطارق به تنش‌های جاری بین ایران و آمریکا که با خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای برجام در سال گذشته آغاز شد، دامن زده است.

طبق اسناد دادگاه فدرال آمریکا، مالک نفتکش آدریان دریا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بوده که در ماه آوریل وارد فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا شد. همین موضوع به دادگاه فدرال آمریکا این اختیار را می‌دهد که قرار توقیف این نفتکش را صادر کند اما لازمه این کار آن است که کشور دیگری این قرار را تایید نماید.

آدریان دریا مقصد خود را پس از ترک جبل‌الطارق، بندر کالاماتا در یونان ذکر کرده بود در حالی که این بندر فاقد زیرساخت لازم برای تخلیه بار نفت است‌. وزارت امور خارجه آمریکا از یونان خواسته بود از همکاری با آدرین دریا بپرهیزد.

ایران به تلافی توقیف گریس ۱، اقدام به توقیف یک فروند نفتکش‌ بریتانیایی در تنگه هرمز کرد که همچنان این نفتکش را در توقیف نگه داشته است. 

تحلیلگران پس از آزادی آدریان دریا، انتظار داشتند نفتکش بریتانیایی آزاد شود؛ موضوعی که تاکنون محقق نشده است.



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More