شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عربستان سعودی خواستار توقف دخالت‌های ایران در امور منطقه شد

سران کشورهای عربی امروز پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸، در مکه برای دو نشست اضطراری میهمان ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی هستند. هدف از این نشست اضطراری، ارسال پیامی به ایران است مبنی بر اینکه قدرت‌های منطقه‌ای در برابر هرگونه حملات تهدیدآمیز به تاسیسات نفتی‌شان از منافع خود دفاع می‌کنند.

ابراهیم عساف، وزیر امور خارجه عربستان سعودی چهارشنبه شب در نشست وزرای خارجه کشورهای عربی گفت که حادثه حمله به تاسیسات نفتی در خلیج فارس باید با قدرت پاسخ داده شود.

عساف گفت کشورهای منطقه باید تلاش بیشتری برای مقابله با فعالیت‌های شبه‌نظامیان افراطی و تروریستی انجام دهند.

ریاض، ایران را متهم به دست داشتن در این حملات کرده و تهران به نوبه‌ خود این اتهامات را رد کرده است.

به دنبال حمله سه هفته پیش به چهار نفتکش در بندر فجیره و حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، نگرانی امنیتی کشورهای عربی افزایش یافته است.

حوثی‌های یمن، از متحدان ایران، مسئولیت حمله با پهپاد به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را بر عهده گرفته‌اند که عربستان  سعودی گفته این حمله به دستور ایران انجام شده است.

همزمان، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که برای دیدار با مقام‌های امارات به این کشور رفته، گفت که حمله به نفتکش‌های امارات در بندر فجیره کار ایران بوده است.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین گفت آنها همگام با متحدانشان در منطقه، وضعیت را محتاطانه دنبال می‌کنند.

همزمان با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی سنگین آمریکا بر ایران، تنش میان دو کشور افزایش یافت.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز منجر به افزایش تنش‌ها در منطقه شد.

به دنبال آن، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا  گفت که ناو جنگی آبراهام لینکلن و ۱۵۰۰ نیروی تازه را به منطقه خلیج فارس اعزام می‌کند.

آمریکا و متحدانش و همچنین ایران بارها اعلام کرده‌اند که به دنبال جنگ نیستند، اما عده‌ای در هر دو کشور معتقدند مانورهای نظامی آمریکا در خلیج فارس و افزایش تنش میان ایران، آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش، احتمال رویارویی نظامی در منطقه را بالا برده است.

مقام‌های آمریکا در سفر سفیر این کشور به ابوظبی، یک توافق‌نامه همکاری دفاعی امضا کردند که بر اساس آن، امارات متحده عربی میزبان یک پایگاه هوایی آمریکا خواهد بود.

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تحت عضویت شورای همکاری خلیج فارس (GCC) یک نیروی دفاع مشترک دارند.

اما این اتحاد ۳۹ ساله با اختلافاتی روبرو است که باعث شده عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و کشورهای عربی که عضو شورای همکاری خلیج فارس نیستند، از جمله مصر از اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی قطر را تحریم کنند.

با این حال، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی که کشورش میزبان بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه است، حاکم قطر را به نشست اضطراری مکه دعوت کرد.

قطر نیز گفت شیخ عبدالله‌بن ناصر بن خلیفه آل ثانی، نخست‌وزیر این کشور را به این نشست می‌فرستد که از زمان بالا گرفتن تنش‌ها میان دو کشور، بلندپایه‌ترین دیدار یک مقام قطری از عربستان سعودی خواهد بود.

عراق و عمان که روابط خوبی با هردو طرف تهران و واشنگتن دارند، گفتند سعی در کاهش تنش میان ایران و آمریکا دارند. دوحه که میدان بزرگ گازی مشترک با ایران دارد پیشنهاد کمک داده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفر ماه جاری خود به عراق گفته که تهران خواستار روابط متعادل با همسایگان خود در حوزه خلیج فارس است و پیشنهاد امضای یک پیمان عدم تجاوز میان تهران و این کشورها را داد.

یکی از روزنامه‌های اصلی امارات متحده عربی که اغلب دولتی هستند این پیشنهاد را «عجیب» توصیف کرد.

روزنامه «گلف نیوز دیلی» در صفحه اولش نوشت: «نه آقای ظریف، ما پیشنهاد شما را خریدار نیستیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More