شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
تهدید مشاور لاریجانی؛

عربستان سعودی، امارات و بحرین با آتش بازی می‌کنند

حسین امیرعبداللهیان،معاون پیشین وزارت خارجه جمهوری اسلامی و  مشاور بین‌الملل فعلی علی لاریجانی رئیس مجلس ایران، روز شنبه عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین را تهدید کرد که «با آتشی بازی می‌کنند که در آن خواهند سوخت».

سخنان امیرعبداللهیان از آنجا اهمیت دارد که او چه در دوره فعالیتش به عنوان «معاون امور عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی» و چه پس از آن به عنوان یکی از دیپلمات‌های بسیار نزدیک به سپاه پاسداران، به ویژه سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، شناخته می‌شود.

امیرعبداللهیان روز شنبه اول تیر ماه در صفحه توییتر خود عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین را متهم کرد که « با واگذاری خاک کشورشان به بیگانه و اقدامات جاسوسی و تحریک آمیز آمریکا، امنیت منطقه را به بازی گرفته‌اند» و با بیان اینکه «اینان درک درستی از امنیت و ثبات پایدار ندارند» تهدید کرد که این سه کشور «با آتشی بازی می‌کنند که در آن خواهند سوخت».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده حسین شریعتمداری، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، منتشر می شود، روز شنبه در تیتر یک خود « سرنگون کردن پهپاد آمریکا» را «ضرب شست و سیلی سختی به ترامپ» توصیف کرد اما تهدید کرد که «سهم امارات و عربستان محفوظ است».

در این روزنامه طی یادداشتی با تاکید براینکه نکنهای که «نمی‌توان و نباید از آن غفلت کرد» این است که «این پهپاد در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد روز پنج‌شنبه از پایگاه الظفره امارات پرواز کرده» است، تاکید کرد که به امارات نباید اجازه داد «شانه خود را از زیر بار خیانتی که علیه ایران اسلامی مرتکب شده است خالی کند» و «تنبیه نشود».

شریعتمداری در این روزنامه نوشت که به امارات و عربستان «باید فهماند که طناب ترامپ پوسیده است».

این درحالی است که ایلان گولدنبرگ، مقام ارشد سابق در وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا ساعاتی پیش در توییتی با تاکید براینکه «کشورهای عرب همسایه ایران جنگ نمیخواهند ولی خواهان ادامه تحریم‌ها هستند» گفت که «آنها از حرف‌های ضد و نقیض ترامپ در مورد ایران راضی نیستند».

این مقام وزارت پیشین وزارت خارجه و دفاع آمریکا تاکید کرد که «متحدان عرب آمریکا، از فشار بر ایران راضی اند، آنها خوشحالند که ترامپ از برجام خارج شد، می‌خواهند تحریم‌ها ادامه پیدا کند، اما جنگ نمی‌خواهند».

پیش‌تر نیز محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، هفته گذشته در گفت‌وگویی اختصاصی با روزنامه «الشرق الاوسط» تاکید کرد که کشورش خواهان جنگ در منطقه نیست، اما در رویارویی با هر تهدیدی علیه ملت، حاکمیت و منافع پادشاهی سعودی، هرگز درنگ نمی‌کند.

او گفت:‌«حمایت پادشاهی عربستان سعودی با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران به دلیل باور ما بر لزوم اتخاذ موضعی قاطع از سوی جامعه جهانی علیه تهران ناشی می‌شود.»

ولیعهد عربستان سعودی ضمن اشاره به حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس، و نیز هدف قرار دادن تاسیسات نفتی پادشاهی سعودی و فرودگاه ابها در این کشور، تاکید کرد: «این حوادث اهمیت درخواست عربستان سعودی برای اتخاذ موضعی قاطع از سوی جامعه جهانی در برابر این رژیم توسعه طلب را نشان می‌دهد.»

او نظام ایران را متهم کرد که ده‌ها سال است در منطقه و جهان، از تروریسم، قتل، و ویرانی حمایت می‌کند.

ولیعهد سعودی همچنین گفت که ایران، درآمدهای اقتصادی ناشی از توافق برجام را «در حمایت از فعالیت‌های خصمانه در منطقه و حمایت از هرج و مرج و تخریب هزینه کرده است».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More