شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
ترامپ: عجله‌‌ای برای پاسخ دادن نیست

عربستان: با قدرت به حملات پاسخ می‌دهیم

وزارت خارجه عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی این کشور نوشت: «پادشاهی عربستان قادر است از سرزمین و مردم خودش دفاع کند و با قدرت به این حمله‌ها پاسخ خواهد داد.»

در بیانیه روز دوشنبه، بیست و پنجم شهریور وزارت خارجه عربستان، به این موضوع اشاره شد که در حمله روز شنبه، از سلاح‌های ایرانی استفاده شده است. پیشتر هم ترکی مالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، روز دوشنبه در یک نشست خبری در ریاض گفته بود بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که در حمله‌های اخیر سلاح‌های ساخت ایران به کار رفته است.

هرچند عربستان سعودی، هنوز به طور رسمی و مستقیم ایران را به عنوان عامل حملات روز شنبه معرفی نکرده است، اما روزنامه وال‌استریت ژورنال روز دوشنبه در گزارشی به نقل چند مقام آمریکایی، بدون ذکر نام، نوشت که ارزیابی‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند که حملات روز شنبه از درون خاک ایران انجام گرفته است.

وزارت خارجه عربستان در بخش دیگری از بیانیه روز دوشنبه خودش اشاره کرده است که این کشور از کارشناسان بین‌المللی، از جمله سازمان ملل، دعوت خواهد کرد تا در مورد حمله‌های روز شنبه تحقیق کنند.

وال‌استریت ژورنال، در گزارش روز دوشنبه‌‌اش با اشاره به تصمیم عربستان سعودی برای دعوت از کارشناسان بین‌المللی، این طور نتیجه‌گیری ‌کرده است که چنین تصمیمی احتمالا به طولانی شدن بحث‌ها درباره هرگونه واکنش نظامی می‌انجامد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، هم روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «در حال حاضر به نظر می رسد که قطعا ایران مسئول این حمله بوده است.» با این حال او گفت که آمریکا خواهان جنگ با ایران نیست، گرچه برای تمامی گزینه‌ها آمده است.

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های روز دوشنبه‌اش گفت: «عجله برای پاسخ دادن نیست و باید منتظر نتیجه قطعی تحقیقات بود.»

روز شنبه بیست و سوم شهریور، تاسیسات شرکت نفتی آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان سعودی، در استان‌های بقیق و خریص هدف حمله قرار گرفت. بنابر گزارش‌ها در حملات روز شنبه، ۲۰ پهپاد و دستکم ۱۰ موشک کروز استفاده شده است. شبه‌نظامیان حوثی یمن مسئولیت این حملات را پذیرفته‌اند اما مقام‌های آمریکا، ایران را مسئول این حملات معرفی کرده‌اند.ایران دست داشتن در این حملات را رد کرده است و ‌آن را  اتهامی «بی‌ربط و بی‌اساس» خوانده است.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، هم در واکنش ضمن نسبت دادن این حملات به حوثی‌ها و تکذیب دخالت ایران گفته است: «یمنی‌ها که نمی‌توانند در برابر ویرانی کشورشان دفاع مشروع نداشته باشند. کاری که یمنی‌ها انجام می‌دهند دفاع مشروع از خودشان و به عبارتی حمله متقابل است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More