شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عراقچی: مهلت ۶۰ روزه ایران به هیچ‌وجه تمدید نمی‌شود

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران بعد از دیدار با هلگا اشمیت، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا  گفت که مهلت ۶۰ روزه ایران به طرف‌های باقی مانده در برجام به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود و تهران اقدامات بعدی یا همان گام دوم را اجرایی می‌کند مگر اینکه طرف‌های دیگر، خواسته‌های جمهوری اسلامی را تامین کنند. 

عراقچی گفت که ایران هنوز نتوانسته از اروپایی‌ها راه حل عملیاتی واقعی که بتوان به آن اتکا و اعتماد داشت را ببینند.

به گفته او «هنوز ۲۵ روز زمان باقی مانده است و برخی از چشم انداز‌ها وجود دارد که به برخی تصمیم گیری‌های سخت سیاسی موکول شده است .»

معاون وزیر امور خارجه ایران در توضیح این تصمیم‌گیری‌های سخت گفت که «مشخصا اروپایی‌ها باید آن‌ها در قبال شریک سیاسی خود یعنی آمریکا اتخاذ کنند.»

شورای عالی امنیت ملی ایران روز ۱۸ اردیبهشت در سالگرد خروج آمریکا از برجام طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «به کشورهای باقی‌مانده در برجام شصت روز فرصت داده می‌شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را تامین کنند؛ چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.»

هلگا اشمیت، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و ماری دوسارنز رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس فرانسه، با سفر به تهران، با برخی مقام‌های ایران دیدار و درباره برجام و همچنین کانال مالی اروپا برای تجارت با ایران گفت‌وگو کرده‌اند.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی درباره دیدار اشمید و عراقچی نوشت که «طرفین در این دیدار رایزنی‌های جامعی در خصوص آخرین وضعیت برجام در پرتو تصمیم اخیر ایران، و همچنین اقدامات و برنامه‌های طرف اروپایی برای اجرای تعهدات برجامی اروپا آنها داشتند».

هلگا اشمیت پیش از سفر به ایران، به امارات متحده عربی، عمان و قطر سفر کرده است.

همچنین ماری دوسارنز رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس فرانسه، روز شنبه با علی لاریجانی، رییس مجلس ایران دیدار کرد.

به گزارش خانه ملت، سایت خبری وابسته به مجلس ایران، لاریجانی در این دیدار گفت: «با وجود مذاکرات متعددی که وجود داشت اما وعده رییس جمهوری فرانسه به رییس جمهوری ایران برای حفظ برجام محقق نشد، در واقع باید گفت مکانیزم اینستکس روی کاغذ مانده است.»

رییس مجلس ایران ادامه داد: «شرکت توتال اولین شرکت فرانسوی بود که بعد از خروج ترامپ از برجام ایران را ترک کرد.»

رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس فرانسه نیز درباره کانال مالی اروپا برای تجارت با ایران گفت: «تلاش‌هایی در حال انجام است که برجام حفظ شود و فرانسه برای رسیدن به این هدف مصمم بوده، این مهم است که طرفین مذاکره به نقطه نظرات مشترک برسند، اراده‌ای در اتحادیه اروپا وجود دارد که برجام حفظ شود.»

دیدار لاریجانی با این مقام فرانسوی در حالی است که او چند روز پیش، با انتقاد از اظهارات اخیر امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه در دیدار با همتای آمریکایی‌اش گفت: «این سخنان تأسف‌آور و ناشیانه بود.»

امانوئل مکرون در آخرین دیدارش با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه مراسم سالگرد عملیات نرماندی، ضمن اعلام حمایت از مواضع آمریکا درباره ایران، گفته بود که ایران پس از تاریخ انقضای برجام نیز نباید به سلاح اتمی دست یابد.

مکرون ادامه داد که برنامه موشکی ایران باید محدود شود و نفوذ تهران در منطقه نیز کاهش یابد.

پیشتر وزارت امورخارجه ایران نیز به اظهارات مکرون واکنش نشان داده بود و پیشنهاد فرانسه برای مذاکره مجدد را رد کرده بود.

همچنین دیدار مقامات اروپایی با مقامات ایران درباره برجام در حالی است که همزمان حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران در کنفرانس تعامل‌ و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) اعلام کرد که این کشور تعهدات خود به برجام را کاهش داده و در صورت دریافت نکردن پاسخ مناسب، اقدامات بیشتری انجام خواهد داد.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز ۱۸ اردیبهشت در سالگرد خروج آمریکا از برجام طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «به کشورهای باقی‌مانده در برجام شصت روز فرصت داده می‌شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را تامین کنند؛ چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More