شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عراقچی: علاقه‌ای به تماس مستقیم با آمریکا نداریم

 

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، تماس محرمانه با دولت جدید آمریکا را تکذیب و اعلام کرد که جمهوری اسلامی علاقه‌ای به تماس مستقیم ندارد.

او به روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا گفت: «فعلا هیچ علاقه‌ای به هیچ تماس مستقیمی نداریم و فکر می‌کنیم که برجام قالب صحیحی است و گفت‌وگوها باید در قالب آن انجام شود.»

پیش از برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن، کانال ۱۲ اسرائیل خبر داده بود که مقام‌های دولت بایدن مذاکرات بی‌سر و صدا با ایران درباره بازگشت به برجام را آغاز کرده‌اند و اسرائیل را در جریان این مذاکرات قرار داده‌اند. این شبکه جزییات بیشتری منتشر نکرد. 

اواخر آبان نیز روزنامه نیویورک تایمز  در گزارشی نوشت که عراقچی تلاش کرده است تا از طریق واسطه‌ها به مشاوران بایدن پیام بدهد. مقام‌های ایران این گزارش را تکذیب کردند.

عراقچی در ادامه مصاحبه با لارپوبلیکا که روز چهارشنبه منتشر شده، تاکید کرد «هیچ برجام پلاس، هیچ توافق جدید و هیچ مذاکرات جدید در مورد برجام» وجود نخواهد داشت.

او  همچنین درباره برنامه موشکی جمهوری اسلامی گفت: «موشک‌های ایران تنها ابزار دفاعی مطمئن برای ایران هستند و در مورد این مساله هیچ مذاکره‌ای وجود ندارد.»

هفته گذشته هم گزارش‌هایی درباره مذاکرات مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل،  با مقامات دولت جو بایدن منتشر شده بود.

با این حال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کرده است. اما ظریف در مصاحبه‌ با روزنامه اعتماد گفت که جمهوری اسلامی باید «تصوير نهايی» روابط با آمريكا را مشخص و درباره برخی موضوعات با این کشور مذاکره کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More