شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عراقچی دیدار با نماینده بایدن در عمان را «قصه پردازی» خواند 

عباس عراقچی، معاون وزیر  امور خارجه ایران، گزارش‌ها درباره دیدار با نماینده جو بایدن در عمان را «قصه پردازی» خواند.

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که در سفر چهار ساعته خود به عمان در روز ۲۴ آذر  تنها با  بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه، این کشور دیدار کرده است.

عراقچی تاکید کرد که در این سفر «هیچ ملاقات خاصی براساس برخی شایعات صورت نگرفته است».

او اضافه کرد: «قصه پردازانی که از ملاقات‌های خیالی صحبت می‌کنند ظاهرا درک درستی از شرایط کنونی ندارند.»

هم‌زمان با سفر عراقچی با عمان گزارش‌هایی در کانال‌های تلگرامی در ایران درباره دیدار او با نماینده جو بایدن منتشر شده بود.

مذاکرات پنهانی ایران و آمریکا در سال‌های پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد و در دوره وزارت خارجه علی‌اکبر صالحی نیز در عمان برگزار شده است.

در آبان‌ماه نیز روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از چند دیپلمات ایرانی، از تلاش عراقچی برای تماس با مشاوران جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، از طریق واسطه‌ها خبر داده بود. 

به گفته این روزنامه، هدف از تلاش عراقچی، رساندن این پیام به بایدن بوده که آمریکا پیش از ازسرگیری مذاکرات با ایران «بدون پیش‌شرط» به برجام بازگردد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، این گزارش را «ساختگی» خوانده بود.

مشاوران بایدن نیز دریافت هرگونه پیام از سوی ایران را تکذیب کرده و اعلام کرده‌اند که این موضوع را پس از مراسم تحلیف رییس‌جمهوری جدید آمریکا به آن خواهند پرداخت.

 جو بایدن اعلام کرده که تمایل دارد با شرایطی به برجام بازگردد.

در همین حال الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، از گفت‌و‌گوهای خود و دیگر مقامات دولت ترامپ با تیم جو بایدن خبر داده است.

به گفته آبرامز، مسئولان دولت ترامپ در تلاش هستند تیم دولت آینده را قانع کنند که آنچه که در سال ۲۰۱۵ در توافق هسته‌ای با ایران مناسب بود در شرایط کنونی کارایی ندارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More