شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: گذرنامه‌ گردشگران خارجی در ایران مهر ورود و خروج نمی‌خورد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از دستور حسن روحانی، رییس جمهوری این کشور برای  ثبت نشدن مهر ورود و خروج در فرودگاه‌های این کشور در گذرنامه‌ها خبر داد.

ظریف روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد، در حاشیه مراسم «رونمایی از هدایای مقامات عالی کشورهای خارجی به وزیر امور خارجه ایران»، گفت: «رییس جمهور در آخرین جلسه هیات دولت، این مهم را مقرر کردند و هیات دولت هم تصمیم گرفت این وضعیتی که در فرودگاه امام خمینی داریم به تمام فرودگاه‌های کشور تعمیم داده شود.»

او هدف از این تصمیم دولت را «تسهیل گردشگری» دانست و اضافه کرد که در این زمینه «با نیروی انتظامی و پلیس گذرنامه در حال رایزنی و همکاری هستیم» تا ثبت ورود و خروج «با امکانات رایانه‌ای» انجام شود.

وزیر امورخارجه ایران همچنین گفت: «وزارت امور خارجه مدت‌هاست ویزای الکترونیک صادر می‌کند و این ویزا در گذرنامه‌ها درج نمی‌شود و در اکثر کشورهای دنیا هم به همین ترتیب، ویزا صادر می‌شود.»

این اظهارات ظریف در حالی است که پیشتر تصمیمات مشابهی در ایران اجرا شده است.

اوایل خردادماه، محمد جواد قنبری، معاون شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران اعلام کرد که «از قبل عید تاکنون هیچگونه مهر روادید در پاسپورت هیات‌های تجاری ثبت نمی‌شود».

این مقام دولتی گفت: «برخی تجار نگران ثبت مهر ویزای ایران در گذرنامه‌های خود هستند که ممکن است برای سفر به برخی مقاصد همچون آمریکا مشکل‌ساز باشد. در این راستا از قبل عید تاکنون هیچگونه مهر ویزا در پاسپورت هیات‌های تجاری ثبت نمی‌شود.»

تغییر قوانین مهاجرتی یکی از شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ بود و در دوره ریاست جمهوری او، مقرارت جدیدی برای صدور ویزای آمریکا برای شهروندان برخی از کشورها از جمله ایران، یا برای کسانی که به این کشورها سفر کرده‌اند، اعمال شده است.

به تازگی نیز این تدابیر تشدید شده و وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد که برای صدور ویزای این کشور، ارائه نام کاربری متقاضی ویزا در شبکه‌های اجتماعی و آدرس‌های پست الکترونیکی او در پنج سال گذشته الزامی است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More