شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: هر هفته مسائل را با قاسم سلیمانی هماهنگ می‌کردم

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران،‌ ضمن اشاره به ارتباط وزارت امور خارجه با قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده نیروی قدس سپاه پاسداران،‌ گفت هر هفته در جلسه با او مسائل را هماهنگ می‌کرده است.

ظریف یکشنبه ۱۵ تیر در جلسه علنی مجلس درباره ارتباط خود با سلیمانی گفت: «من هر هفته با ایشان جلسه داشتم و هماهنگ می‌کردیم. در مسائل منطقه‌ای هرچه ما کردیم با هماهنگی یکدیگر بود.»

او خطاب به نمایندگان اضافه کرد: «آن‌هایی که با شهید سلیمانی دمخور بودند، آن‌هایی که با سیدحسن نصرالله دم خورند و آن‌هایی که با مقاومت عراق، لبنان و فلسطین دم خورند آن‌ها می‌دانند که روابط ما چگونه بود، نه شما.»

ظریف در بخش دیگری از سخنانش به اختلافات و دوگانگی درباره مسائل منطقه‌ای و سیاست خارجی اشاره کرد و گفت سیاست خارجی کشور «حوزه اختیار» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است.

وزیر امور خارجه در ارتباط با انتقادات مطرح علیه به خود به اظهارات خامنه‌ای ارجاع داد و گفت: «آن‌چه که من گفتم رهبری شنیدند، اگر دروغ گفتم شنیدند، ایشان گفتند صادق است،‌ اگر راست گفتم شنیدند، ایشان گفتند شجاع است.»

او در بخش دیگری از اظهارات خود به قرارداد ۲۵ ساله با چین اشاره کرد و گفت این توافق در دیدار رییس‌جمهوری آن کشور با رهبر جمهوری اسلامی مورد مذاکره قرار گرفته بود.

ظریف اضافه کرد در قرارداد با چین «هیچ موضوع مخفی» وجود ندارد. 

او گفت در ملاقات شی‌جین پینگ، رییس جمهوری خلق چین، با خامنه‌ای درباره این قرارداد «صحبت» شده بود.

وزیر امور خارجه در همین زمینه ادامه داد: «در رفتار ما شفافیت کامل وجود دارد.»

توافق ۲۵ ساله جمهوری اسلامی با دولت چین که حوزه‌های گسترده‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها از جمله در حوزه نظامی و اقتصادی را در بر می‌گیرد طی هفته‌های اخیر در رسانه‌ها حاشیه‌ساز شده است. 

برخی کارشناسان و رسانه‌ها امتیازات واگذار شده در آن به چین را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

همچنین محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری پیشین ایران،‌ نیز آن را یک قرارداد «پنهان» و «به دور از چشم ملت» خوانده است.

وزیر امور خارجه ایران در همین زمینه گفت: «واقعیت این است که محل‌های قدرت در دنیا در حال تغییر است و باید واقعیات شرایط جهانی را بشناسیم و با شرایط گذار از این جهان پساغربی عمل کنیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More