شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: هرچه ناو خارجی بیشتری در خلیج فارس باشد، امنیت همه کمتر است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با تاکید براینکه «خلیج‌فارس آماده احتراق است»، گفت : خلیج فارس «منطقه باریک و محدودی است، هرچه ناوهای خارجی  بیشتری آن‌جا باشند، امنیت منطقه برای همه کاهش پیدا می‌کند.»

ظریف در خصوص طرح واشنگتن برای «تشکیل ائتلاف دریایی در تنگه هرمز»، گفت: «این اقدام نه تنها به تامین امنیت منجر نمی‌شود بلکه بی‌ثباتی در منطقه را به همراه خواهد داشت.»

او این سخنان را در جریان سفرش به قطر بیان کرد. ظریف در این سفر به دوحه با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، دیدار و گفت وگو کرد اما جزئیات این گفت‌و‌گوها منتشر نشده است.

ظریف با انتقاد از روند فروش تسلیحات واشنگتن به کشورهای منطقه و با تاکید براینکه «آمریکا با فروش تجهیزات نظامی، منطقه خلیج فارس را به یک جعبه انفجاری تبدیل کرده و هر آن، احتمال انفجار آن وجود دارد»، گفت: «آمریکا تنها در سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار تسلیحات نظامی به کشورهای منطقه فروخته است و برخی کشورهای منطقه با کمتر از یک سوم جمعیت ایران، تا کنون ۸۷ میلیارد دلار برای خرید تسلیحات نظامی هزینه کرده‌اند.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به حوادثی که طی دو ماه گذشته در منطقه رخ داد در سخنانش اشاره نکرد. از جمله این حوادث، حمله به چهار نفتکش در بندر فجیره، حمله به دو نفتکش در دریای عمان، توقیف نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» از سوی سپاه پاسداران، و توقیف دو نفتکش دیگر به اتهام «حمل نفت قاچاق» از سوی جمهوری اسلامی و همچنین سرنگونی یک پهپاد آمریکایی بر فراز تنگه هرمز است. این درحالی است که آمریکا و بریتانیا به صراحت جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران را مسئول حمله به نفتکش‌ها معرفی کرده‌اند.

ظریف در مصاحبه تلویزیونی روز دوشنبه خود در قطر، گفت: «اگر شما می‌خواهید در مورد تهدیدات ناشی از منطقه صحبت کنید، باید ابتدا در مورد تهدیدات آمریکا و متحدانش که در حال ریختن اسلحه به منطقه هستند، صحبت کنید.»

او همچنین «آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن را بانی آشوب‌ها در منطقه» معرفی کرد و با بیان اینکه «ایران سال گذشته در مجموع ۱۶ میلیارد دلار هزینه نظامی داشت»، گفت: «ایران ۸۲ میلیون نفر جمعیت دارد و حدود یک میلیون نیروی مسلح و تنها ۱۶ میلیارد دلار هزینه کردیم اما امارات متحده عربی ۲۲ میلیارد دلار و عربستان سعودی ۶۷ میلیارد دلار هزینه کردند.»

ظریف گفت که اگر «آن‌ها می‌خواهند درباره موشک‌های ما حرف بزنند، اول باید فروش این تسلیحات از جمله موشک‌ها را متوقف کنند».

مقام‌های جمهوری اسلامی پیشتر تاکید کرده بودند که درباره برنامه‌های موشکی حاضر به گفت‌و‌گو و مذاکره نیستند. از جمله وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هر دو تاکید کرده‌اند که «قدرت موشکی ایران به‌هیچ‌عنوان قابل مذاکره نیست».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More