شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: موشک‌های ایران قابل مذاکره نیستند

 

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، گفته است که موشک‌های این کشور «اهداف دفاعی» دارند، جمهوری اسلامی «نسبت به دیگران در منطقه» کمتر از موشک استفاده می‌کند و به همین دلیل از پیش اعلام کرده است که موشک‌های ایران «قابل مذاکره» نیستند.

به گزارش ایسنا، وزیر امورخارجه ایران در حاشیه نشست بین‌المللی دوحه گفت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد «ایران را از آزمایش موشک باز نمی‌دارد. قطعنامه تنها از موشک‌هایی یاد می‌کند که توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را داشته باشند». به گفته او «ایران هیچ کلاهک هسته‌ای در اختیار ندارد که برایش موشک داشته باشد».

ظریف با اشاره به این‌که دولت آمریکا با خروج از برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است، گفت این کشور «حق ندارد از این قطعنامه صحبت کند».

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «موشک‌هایی که ما در حال آزمایش‌شان هستیم، هیچ دخلی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ندارند».

او همچنین در این نشست درباره تحریم‌ها نیز  گفت، «اگر هنری باشد که ایران بتواند به آن مسلط شود و آن را به دیگران آموزش دهد، آن هنر گریز از تحریم‌ها خواهد بود.»

برنامه موشکی ایران از جمله نگرانی‌های غرب است. دولت دونالد ترامپ اردیبهشت ماه سال جاری با این استدلال که برجام موفق به جلوگیری از برنامه موشکی، کمک به گروه‌های «تروریستی» و دخالت‌های منطقه‌ای ایران نشده است، از برجام خارج شد و اعلام کرد در دوبازه زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌ها علیه ایران باز می‌گردد.

پیشتر مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، اعلام کرده بود که ایران دست به آزمایش یک موشک بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای زده است. این مساله با ابراز نگرانی بریتانیا و فرانسه هم مواجه و در نهایت منجر به تشکیل جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل پشت درهای بسته شد.

پس از نزدیک به یک هفته سکوت مقام‌های ایران، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ضمن تایید انجام آزمایش موشکی، گفت که ایران «بیش از ۴۰ تا ۵۰ تست» موشکی در سال انجام می‌دهد.

هفته گذشته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، هم در گزارشی پیدا شدن برخی قطعات موشک‌های ساخت ایران در عربستان سعودی را تایید کرد. این قطعات باقی‌مانده‌هایی از موشک شلیک شده از سوی حوثی‌ها به عربستان سعودی بودند که توسط ارتش این کشور جمع‌آوری شده است.

پیش از این فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارحی اتحادیه اروپا، هم گفته بود که تلاش این اتحادیه برای حفظ برجام پس از خروج آمریکا، بدان معنا نیست که آن‌ها نسبت به دیگر مسایل مربوط به ایران چون وضعیت سوریه و برنامه توسعه موشک‌های بالیستیک بی‌توجه باشند.

هفته گذشته یک روزنامه آلمانی نیز به نقل از «گزارش سازمان‌های اطلاعاتی غربی» خبر داده بود که ایران در سال ۲۰۱۸ اقدام به آزمایش هفت موشک میان‌برد و پنج موشک کوتاه‌برد و کروز کرده است؛ ۱۲ آزمایشی که به‌ گفته روزنامه «ولت‌ام زونتاگ» دو برابر تعداد آزمایش‌های موشکی ایران در سال ۲۰۱۷ است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More