شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: منعی برای غنی‌سازی ایران پس از برجام وجود ندارد

 

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، روز دوشنبه ۲۶ فروردین، بر «حق غنی‌سازی اورانیوم» از سوی ایران حتی پس از انقضای برجام تاکید کرد.

ظریف در صفحه توئیتر خود برای «یادآوری به سه کشور اروپایی برجام» نوشت: «طبق ان پی تی، برجام و قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت هیچ منعی برای غنی‌سازی ایران وجود ندارد؛ نه اکنون، نه در سال ۲۰۲۵ و نه پس از آن.»

او خطاب به «شرکای اروپایی» توصیه کرد: «خواندن سندی که آن را امضا کردند و قول دادند از آن دفاع کنند، می‌تواند مفید باشد.»

این پیام ظریف، یک روز پس از احضار فیلیپ تیهبو سفیر فرانسه در تهران به وزارت امور خارجه ایران منتشر شده است.

وزارت خارجه ایران، روز یکشنبه ۲۵ فروردین، با این احضار، مراتب اعتراض خود را به موضع‌گیری اخیر سفیر فرانسه درباره برنامه هسته‌ای تهران اعلام کرد.

ژرار آرو، سفیر فرانسه در واشنگتن در توئیت‌هایی لزوم اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه ایران برای غنی‌سازی‌ اورانیوم پس از پایان برجام، را یادآور شد و نوشت: «چنانچه در سال ۲۰۰۲ هم گفتیم در چارچوب پیمان منع اشاعه هسته‌ا‌ی، غنی‌سازی اورانیوم که فاقد کاربری غیرنظامی مستند باشد غیرقانونی است و در صورت لزوم در سال ۲۰۲۵ نیز می‌توانیم مجددا علیه ایران تحریم اعمال کنیم.»

این دیپلمات فرانسوی نوشت: «اینکه بگویم ایران پس از انقضای برجام اجازه دارد اورانیوم غنی سازی کند، اشتباه است.»

توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی (برجام) که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسیده، پس از ده سال، در ۲۰۲۵ به پایان خواهد رسید.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در سال ۲۰۱۵، بعد از امضای برجام به تصویب این شورا رسید.

در واکنش به این توئیت سفیر فرانسه در آمریکا، حسین سادات میدانی، رییس دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام وزارت امور خارجه ایران، گفت که این موضع‌گیری «به‌هیچ‌عنوان قابل پذیرش» نبوده و چنانچه اظهارات ژرار آرو مورد تایید دولت فرانسه باشد، این امر «در مخالفت آشکار با اهداف و مفاد برجام» خواهد بود.

او هشدار داد عدم روشنگری در این باره، جمهوری اسلامی را ملزم به پیگیری «براساس سازوکارهای پیش‌بینی‌شده در برجام» خواهد کرد و تهران «حق خود برای هرگونه واکنش مقتضی» را محفوظ می‌داند.

با این حال، این دیپلمات ایرانی درباره اقدام مقتضی توضیح بیشتری نداد.

پیش‌تر نیز عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، در توییتی نوشت در صورتی که توییت‌های آرو موضع رسمی دولت فرانسه باشد «با نقض فاحش هدف و موضوع برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ مواجه هستیم.»

برخی مقام‌های غربی قبلا نیز نسبت به اینکه برجام بعد از سال ۲۰۲۵ هرگونه نظارت بر برنامه‌ای هسته‌ای ایران را پایان می‌دهد ابراز نگرانی کرده‌اند. بر پایه همین نگرانی‌ها، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در ماه مه سال گذشته از برجام خارج شد.

توییت‌های سفیر فرانسه در واشنگتن از صفحه توئیتر این دیپلمات فرانسوی حذف شده است. اما ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، این حذف را که «بدون ارائه هیچگونه توضیحی» صورت گرفته، نشانه «عقب‌نشینی» سفیر فرانسه دانسته است.

تنش در روابط فرانسه و ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی از راه‌اندازی یک کانال مالی از سوی اروپا (اینستکس) ابراز نارضایتی و سه کشور اروپایی امضا کننده برجام را به «تعلل» در عمل به تعهداتش بر اساس برجام متهم می‌کند.  

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More