شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: مشکل خاورمیانه عربستان سعودی است

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفته است مشکل منطقه خاورمیانه عربستان سعودی است که، به گفته او، با کمک آمریکا، فرانسه و بریتانیا به دنبال «محو یا منزوی کردن» ایران است.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌وگویی با نشریه فرانسوی لوپوئن، گفته است که عربستان سعودی همواره به دنبال «درگیری با ایران در خاورمیانه» است.

ظریف در این گفت‌وگو عربستان سعودی را متهم کرده است که «در هر جایی که اقدامی را انجام می‌دهد فقط با انگیزه خصومت با ایران است». او اضافه کرد که ایران مدت‌هاست به این نتیجه رسیده که «نمی‌توانیم عربستان سعودی را از خاورمیانه حذف کنیم».

وزیر امورخارجه ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو مدعی شد «آنچه بر سر منطقه» خاورمیانه آمده است «نتیجه آن چیزی است که ریاض انجام می‌دهد».  

سخنان ظریف در حالی بیان می‌شود که حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، آذر‌ماه سال جاری و در جریان مراسم افتتاحیه سی‌و‌دومین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران، گفت ایران حاضر است مانند رویکرد قبلی‌اش در  سوریه، افغانستان، عراق و یمن «با تمام توان» از «منافع مردم عربستان در برابر تروریسم و ابرقدرت‌ها» دفاع کند.

ایران و عربستان سعودی در سال‌های اخیراختلاف‌نظرهای زیادی درباره مسائل منطقه دارند. جنگ‌های داخلی در سوریه و بحث ابقای بشار اسد، درگیری‌ها در عراق، لبنان و یمن از جمله موارد مورد اختلاف دو طرف است.

در جریان توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای گروه ۱+۵ هم عربستان سعودی از جمله مخالفان این توافق بود. عربستان سعودی در حال حاضر از حامیان راهبرد دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، برای اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی برای تغییر رفتار در منطقه است.

عربستان سعودی - و دیگر کشورها- ایران را متهم می‌کنند که از برخی گروه‌های مسلح در خاورمیانه حمایت می‌کند. حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها در یمن و برخی گروه‌های شبه‌نظامی در عراق از این جمله‌اند. علاوه بر این، نیروهای نظامی‌ ایران در جنگ سوریه حضور دارند و به حمایت از بشار اسد می‌جنگند.

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با لوپوئن باز هم تاکید کرد که برنامه موشکی ایران «غیرقانونی» نیست و ایران از آن‌جایی‌که برنامه هسته‌ای نظامی ندارد «نمی‌تواند حامل‌های این بمب‌ها را هم داشته باشد». به گفته او «ما چه موقع گفتیم که اسرائیل را نابود می‌کنیم؟ فقط یک نفر را پیدا کنید و به ما نشان دهید که این حرف را زده باشد. هیچ‌کس چنین حرفی نزده است».

ظریف در بخشی از این گفت‌وگو گفت که ایران «یک کشور دیکتاتوری نیست که فقط یک نفر به اسم آن حرف بزند. ایران کشوری است همچون فرانسه. یک دموکراسی است با جریان‌های مختلفی که ( می‌آیند و) عبور می‌کنند و نظرات مختلفی درباره مسائل دارند».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More