شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف مذاکره با آمریکا را مشروط به بازگشت به برجام دانست

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت جمهوری اسلامی تا زمانی که دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا، به نشانه «احترام» به تهران به توافق هسته‌ای برجام بازنگردد با او  وارد مذاکره نخواهد شد.

ظریف گفت: «ما با کسانی که عهدشکنی کرده‌اند مایل به گفت‌وگو نیستیم.» اشاره او به تصمیم ترامپ برای خروج از برجام در اردیبهشت سال گذشته است.

ظریف تاکید کرد ایران در مورد اجرای برجام «با حسن نیت» رفتار کرده است.

ترامپ روز دوشنبه در توییتی جدید گفت در صورت آمادگی ایران، او آماده مذاکره برای رسیدن به یک توافق جدید است. این در حالی است که جمهوری اسلامی خواستار بازگشت آمریکا به برجام قبل از شروع هرگونه مذاکره جدید است.

رییس‌ جمهوری آمریکا پس از خروج از برجام، تحریم‌های لغوشده را مجددا علیه جمهوری اسلامی برقرار کرد.

ظریف در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان خواستار رفع فوری این تحریم‌ها شد و از آن به عنوان «جنگ اقتصادی» تعبیر کرد. او همچنین گفت این تحریم‌ها «شهروندان (ایران) را از تسهیلات معیشتی محروم» کرده است.

ظریف در ادامه افزود دولت آمریکا با اعزام ناو هواپیمابر و بمب‌افکن به خلیج فارس وارد «بازی خیلی خیلی خطرناکی» شده است.

او ضمن انتقاد از آمریکا به دلیل استقرار ناو یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های ب-۵۲، گفت: «استقرار این همه ادوات نظامی در یک منطقه کوچک به خودی خود مستعد حادثه است. این کار هوشیاری زیادی می‌طلبد و آمریکا وارد بازی خیلی خیلی خطرناکی شده است.»

ترامپ یکشنبه در توییت شدیدالحنی نوشت: «اگر ایران بخواهد بجنگد، این رسما به معنای پایان ایران خواهد بود. دیگر هرگز آمریکا را تهدید نکنید!»

ظریف به سی‌ان‌ان گفت: «ایران هرگز به زور مذاکره نمی‌کند. شما نمی‌توانید یک ایرانی را تهدید کنید و بعد هم از او توقع مشارکت داشته باشید. تنها راه از طریق احترام است نه تهدید.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین با تاکید بر اینکه بالا گرفتن تنش «عواقب دردناکی» در پی خواهد داشت، اضافه کرد: «ایران علاقه‌ای به تشدید تنش ندارد.»

ایران در واکنش به تحریم‌های نفتی و بانکی اجرای دو تعهد برجامی خود مربوط به عدم نگهداری آب‌ سنگین و همچنین سقف مجاز نگهداری اورانیوم غنی‌شده با خلوص پایین را متوقف کرد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه از چهار برابر شدن تولید اورانیوم غنی‌شده ۳/۶۷ درصد این کشور خبر داد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More