شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: مذاکره‌ای با عربستان سعودی نداشته‌ایم

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران،‌ ضمن رد مذاکرات در سطح دولتی میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی اظهار کرد که او به دنبال «مذاکرات سازنده» با این کشور بوده، اما ریاض آن را رد کرده است.

ظریف روز شنبه ۲۶ بهمن‌ماه طی سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «در سطح دولتی و حکومتی مذاکره‌ای با عربستان سعودی نداشته‌ایم.» 

او افزود: «من به دنبال گفت‌وگوهای سازنده با عربستان سعودی بودم، ولی آن‌ها رد کردند.»

اوبا این حال، ارسال نامه به  سعودی از سوی قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده نیروی قدس سپاه پاسداران، را رد کرد.

پیشتر در دی ماه عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، اعلام کرده بود در ملاقاتی که برای بامداد روز کشته شدن سلیمانی با او‌ تنظیم شده بود؛ قرار بوده این مقام نظامی جمهوری اسلامی پاسخ ایران به پیام عربستان سعودی را انتقال دهد.

مسئولان دولت ایران نیز پیشتر تبادل پیام میان عربستان سعودی و مقام‌های دولت جمهوری اسلامی را تایید کرده‌ بودند.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در زمینه تغییر روابط میان دولت سعودی و جمهوری اسلامی پس از کشته‌ شدن سلیمانی گفت: «برای چند هفته رفتار سعودی‌ها تعدیل شد، شاید بابت این‌که از پاسخ ما نگرانی داشتند، اما بعد از آن‌که من گفتم که پاسخ ما پایان یافته، آن‌ها بار دیگر به رویه سابق بازگشتند.»

ظریف در ادامه سخنرانی خود همچنین امارات متحده عربی و عربستان سعودی را به «تنش در منطقه» متهم کرد.

وزیر امور خارجه ایران ضمن اشاره به ناآرامی‌ها در عراق، آن را کشور مستقلی خواند و گفت: «اگر آمریکا اقدامی در عراق انجام می‌دهد و عراقی‌ها واکنش نشان می‌دهند، این به ایران مربوط نیست.»

مقام‌های دولت آمریکا و عربستان سعودی، جمهوری اسلامی را به دخالت در مسائل عراق متهم می‌کنند.

ظریف اظهار کرد: «ما هیچ قصدی برای مشکل داشتن با همسایگان خود نداریم.»

این مقام دولت ایران در زمینه اختلاف جمهوری اسلامی با کشورهای عرب اشاره کرد که  سعود الفیصل،‌ وزیر خارجه پیشین عربستان سعودی،‌ یک بار به او گفته بود که «دنیای عرب به شما (جمهوری اسلامی) هیچ ربطی ندارد.»

نشست سالانه کنفرانس بین‌المللی امنیتی در مونیخ با مشارکت حدود ۳۵ تن از سران کشورها و نزدیک به ۱۰۰ وزیر خارجه از روز جمعه ۲۵ بهمن تا یکشنبه ۲۷ بهمن‌ماه برگزار می‌شود. بررسی بحران‌های امنیتی جهان از جمله در خاورمیانه در دستور این کنفرانس قرار داد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More