شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: قرار نیست همیشه مردم مقاومت کنند

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که اخیرا به خاطر «افتخار» دانستن فشارهای ناشی از سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی هدف انتقاد قرار گرفت، هشدار داده است که مسئولین نباید از مردم توقع داشته باشند به مقاومت در برابر این فشارها ادامه دهند.

ظریف روز یکشنبه ۵ بهمن در سخنانی همچنین گفت مقاومت از سوی مردم «وظیفه» به حساب نمی‌آید.

او توضیح داد: «این نکته را باید در اینجا بگویم، اینکه ما می‌گوییم ما به مقاومت مردم افتخار می‌کنیم به این معنا نیست که بگوییم این وظیفه مردم است.»

ظریف در ادامه گفت مسئولین جمهوری اسلامی «وظیفه» دارند ضمن قدردانی از مقاومت مردم ایران تلاش کنند فشار بر مردم ایران کاهش یابد.

ظریف ادامه داد: «نه اینکه بگوییم مردم همیشه مقاومت کردند، ۴۰ سال است (از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون) مقاومت می‌کنند و باز هم مقاومت خواهند کرد. خیر اینگونه نیست.»

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد مردم ایران از مسئولین انتظار دارند تا در قبال مقاومتشان در برابر فشارهای خارجی «همه مشکلات حل شود».

ظریف اخیرا در یک سخنرانی پس از ستودن آنچه «مقاومت مردم فلسطین، سوریه، لبنان و فلسطین» نامید، گفت که «ما افتخار می‌کنیم که به خاطر فلسطین تحت فشاریم».

در واکنش به این اظهارات، حداقل دو فوتبالیست سرشناس ایرانی اظهارات انتقادی مطرح کردند.

علی کریمی در اینستاگرام با طعنه به وزیر امور خارجه نوشت: «آقای دکتر کدام (ما) تحت فشارند؟! (ما) ما یا (ما) شما دقیقا!!!؟»

همچنین، وریا غفوری، بازیکن تیم استقلال، صراحتا نوشت: «اینو بدونید که این شما نیستید که تحت فشارید در واقع این مردم معمولی هستند که تحت فشارند.»

ظریف در آن زمان توضیح داد که «نقل‌قول‌های ناقصی» از او ایجاد ناراحتی کرده است. با این حال اظهارات دو فوتبالیست ایرانی در رسانه‌های مجازی مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از کاربران  انتقادات را متوجه جمهوری اسلامی به سبب اتخاذ سیاست‌های هزینه‌بر در قبال کشورهای جنگ‌زده منطقه از جمله سوریه، یمن و فلسطین کردند.

دولت‌های غربی جمهوری اسلامی را متهم به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه خاورمیانه و خصوصا حمایت مالی و نظامی از گروه‌های شبه‌نظامی فعال در این کشورها در جهت بی‌ثبات کردن منطقه می‌کنند اما مقام‌های ایران این اظهارات را رد می‌کنند و مدعی مقابله با تلاش غرب برای تسلط بر خاورمیانه‌اند.

ظریف همچنین در سخنان روز یکشنبه گفت سیاست خارجی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ «تغییر ماهوی» داد.

او افزود: «چرا که ما نمی‌توانستیم از انقلابی که مبتنی بر استقلال خواهی است انتظار داشته باشیم که سیاست خارجی مثل دوران قبل داشته باشد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More