شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: شورای حکام قطعنامه بدهد شرایط به هم می‌ریزد

 

وزارت امور خارجه ایران ضمن تاکید دوباره بر رفع کامل تحریم‌ها از سوی آمریکا،‌ اعلام کرد محکومیت احتمالی تهران در نشست پیش‌روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موجب «به هم ریختگی شرایط» خواهد شد.

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه، روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پیگیری صدور قطعنامه درباره برنامه هسته‌ای ایران از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.»

او بدون اشاره به این راهکارها افزود: «حرکت غلطی را اروپایی‌ها با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث به هم ریخته شدن شرایط خواهد شد.»

ظریف اشاره کرد سفیر ایران در وین به اعضای شورای حکام در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده است.

پایگاه خبری بلومبرگ هفته گذشته  گزارش داد آمریکا در آستانه نشست شورای حکام آژانس، در حال جلب حمایت کشورهای دیگر برای یک قطعنامه پیشنهادی مبنی بر تشدید فشار بر ایران به دلیل افزایش فعالیت‌های هسته‌ای است.

قرار است شورای حکام امروز، دوشنبه اول مارس، در وین تشکیل جلسه دهد تا به بررسی گزارش بازرسان آژانس درباره افزایش تولید سوخت هسته‌ای و کشف ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده ایران بپردازد.

 

نیاز به مذاکره و قطعنامه نیست

 

همزمان سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه، اعلام کرد رفع کامل تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی «نه به مذاکره احتیاج دارد، نه به قطعنامه در شورای حکام.»

او در ادامه اشاره کرد جمهوری اسلامی «به اقدامات و رفتارهای خصمانه نیز به همان شکل و صورت پاسخ خواهد داد.»

خطیب‌زاده در زمینه گفت‌وگوی تهران و واشینگتن اضافه کرد: «اجرای تعهدات همه طرف‌ها در برجام موضوع مذاکره نیست و همه بده‌بستان‌ها پنج سال پیش انجام شده است.»

این اظهارات دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در صورت می‌گیرد که روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از دو دیپلمات ارشد غربی گزارش داده ایران پیشنهاد اروپا برای مذاکره با آمریکا و برگزاری نشست مشترک با حضور این کشور را رد کرده است.

پس از این گزارش، سعید خطیب‌زاده گفت تهران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی مناسب نمی‌داند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More