شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: در مقابل رفتار ترامپ، ما هم ممکن است غیرقابل‌پیش‌بینی شویم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه ۳۰ مرداد گفت جمهوری اسلامی در قبال سیاست‌های «غیرقابل‌پیش‌بینی» دولت فعلی آمریکا ممکن است رفتار «غیرقابل‌پیش‌بینی» از خود بروز دهد. 

ظریف که در خلال سفر اروپایی‌اش در پژوهشگاه بین‌المللی صلح استکهلم در سوئد سخنرانی می‌کرد، گفت: «رفتار غیرقابل‌پیش‌بینی متقابل منجر به آشوب می‌شود.  ترامپ نمی‌تواند انتظار داشته باشد که خود غیرقابل‌پیش‌بینی باشد اما دیگران قابل‌پیش‌بینی باشند». 

وزیر امور خارجه ایران توضیحی درباره واکنش‌های احتمالی ایران نداد.

تنش‌ها بین ایران و آمریکا خصوصا در ماه‌های اخیر در پی حملات خرابکارانه به نفتکش‌های عبوری از تنگه هرمز و نسبت داده شدن این حملات به ایران بالا گرفته  است. 

ترامپ سال گذشته از توافق هسته‌ای برجام خارج و تحریم‌های لغوشده علیه ایران را مجددا اعمال کرد. در واکنش به این اقدام ترامپ، ایران یک سال بعد از خروج او از برجام توقف برخی تعهدات برجامی‌اش را درباره خلوص و میزان غنی‌سازی اورانیوم آغاز کرد.

ظریف در ادامه گفت در صورتی که کشورهای اروپایی طرف برجام به تعهدات خود پایبند بمانند ایران «در عرض چند ساعت» به وضعیت قبل بر می‌گردد. 

او ضمن تاکید بر اینکه ایران قصد خروج از برجام را ندارد، این معاهده را «توافقی خوب» توصیف کرد و هرگونه فروپاشی آن را به «باز کردن جعبه پاندورا» تشبیه کرد.

ظریف هر گونه قصد ایران را برای خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) رد کرد و گفت: «ان‌پی‌تی یکی از سنگ‌بناهای قانونمندی بین‌المللی است و ما به عدم اشاعه پایبند می‌مانیم.» 

او همچنین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با «صرف میلیاردها دلار بابت خرید تسلیحات از کشورهای غربی نمی‌توانند» امنیت خود را تضمین کنند. 

ظریف اضافه کرد حضور نیروهای خارجی به هر میزان متضمن امنیت د رمنطقه خلیج فارس نیست.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More