شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف در مسکو: با روسیه که دوست دوران‌‌های سخت ماست، حتما معامله دیگری می‌کنیم

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، هنگام ورود به مسکو در گفت‌وگو با خبرنگاران از روسیه به عنوان «دوست دوران سخت» نام برد و گفت: «دولت ⁧روسیه⁩ در دوران‌های سخت کنار جمهوری اسلامی بوده و ما با دوستان دوران سخت‌مان حتما معامله دیگری می‌کنیم.»

ظریف در بیست و هفتمین سفر رسمی خود به مسکو طی  شش سال گذشته، با بیان این‌که «در مورد ⁧برجام⁩ نیاز است که دوستان روسی را در جریان آخرین تحولات و گفت‌وگوها در فرانسه قرار بدهیم»، گفت: «بعد از حضور در حاشیه اجلاس گروه هفت در فرانسه، به چین سفر کردم و دوستانی چینی را در جریان قرار دادم  و اکنون نیز به روسیه آمده‌ام تا دوستان روسی را در جریان آخرین تحولات مربوط به برجام قرار دهم و روز دوشنبه در جریان دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، او را در جریان آخرین تحولات برجام قرار خواهم داد.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین از روسیه به عنوان «دوست دوران سخت» نام برد و گفت: «دولت ⁧روسیه⁩ در دوران‌های سخت کنار جمهوری اسلامی بوده و ما با دوستان دوران سخت‌مان حتما معامله دیگری می‌کنیم.»

هر دو کشور روسیه و چین که ظریف از آن‌ها به عنوان دوستان جمهوری اسلامی یاد کرد، از اعضای شورای امنیت سازمان ملل هستند و در جریان تصویب تحریم‌های شورای امنیت در سال‌های پیش از برجام به آن رای داده بودند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز همزمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان دیدار وزرای خارجه روسیه و ایران، موضوعات همکاری‎های دوجانبه مورد بررسی قرار می‎گیرد و «محور مذاکرات دو طرف درمسائل بین‏‌المللی را برجام، اوضاع خلیج فارس، سوریه، افغانستان و یمن تشکیل می‎دهد.»

سفر محمدجواد ظریف به مسکو در آستانه فرارسیدن موعد مقرر از سوی جمهوری اسلامی برای اجرای «گام سوم کاهش تعهدات برجامی» انجام شده است. مقام‌های ایران روز پنج‌شنبه، چهاردهم شهریور،  را زمان پایان مهلت ۶۰ روزه اروپا برای تامین خواسته‌های جمهوری اسلامی تعیین و اعلام کرده‌اند در صورت عدم تحقق خواسته‌های‌شان از جمله امکان فروش نفت و نقل و انتقال مالی، در این روز سومین گام را برای کاهش تعهدات برجامی، اجرا خواهند کرد.

ظریف در فرودگاه مسکو، گفت: «رضا اردکانیان، وزیر نیرو در دولت روحانی نیز به عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، هیات ایرانی را همراهی می‌کند و در زمینه گسترش و توسعه روابط اقتصادی با همتایان روسی و مقام‌های این کشور گفت‌وگو خواهد کرد.»

او گفت که همچنین نمایندگان جمهوری اسلامی در پرونده تحولات در یمن و افغانستان نیز همراه وی به مسکو سفر کرده‌اند تا با همتایان روسی خود درباره تحولات در این دو کشور گفت‌وگو و مذاکره کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد: «تهران و مسکو دارای روابط راهبردی بوده و روسیه همواره در روزهای سخت کنار جمهوری اسلامی ایران بوده است و علاوه بر همسایگی، سیاست رهبران دو کشور اکنون روابط جدیدی بین ایران و روسیه رقم زده است.»

او همچنین گفت: «در این سفر توسعه روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین المللی مورد علاقه دو کشور در دیدار با مقام های روسیه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.»

ظریف با بیان اینکه در این سفر در آستانه اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه انجام شده است و هماهنگی‌های لازم در زمینه مسایل منطقه‌ای به خصوص سوریه، یمن، افغانستان و تحولات اسرائیل و لبنان، بین روسیه و جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، هفته گذشته پیشتر بعد از سفر به کشورهای حوزه اسکاندیناوی و حضور در فرانسه و رایزنی‌های فشرده با مقام‌های این کشور درباره برجام، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های سه کشور چین، ژاپن و مالزی به این کشورها سفر کرده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More