شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف در سوریه؛ آماده‌ایم روابط نزدیکی با عربستان سعودی داشته باشیم

رسانه‌های ایران خبر دادند که مذاکرات وین و مذاکرات ایران و عربستان سعودی از جمله محورهای گفت‌و‌گوهای محمد جواد ظریف در دیدار با بشار اسد در دمشق بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا،  وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در دیدار با رییس جمهور سوریه او را «در جریان آخرین تحولات گفت‌وگوهای وین و همچنین تحرکات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با دیگر کشورهای منطقه»  قرار داد.

ظریف ساعاتی پیش از دیدار با بشار اسد درباره «ارتباطات» اخیر ایران و عربستان سعودی گفت: «ما آماده‌ایم و همیشه آماده بوده‌ایم روابط نزدیکی با عربستان سعودی داشته باشیم. برادران سوری ما نیز همیشه از همکاری در جهان عرب استقبال کرده اند و ما هم برهمین حالت هستیم.»

او ابراز امیدواری کرد که مذاکرات ایران و عربستان سعودی «برای صلح و امنیت منطقه» و به ویژه درباره درگیری‌های یمن نتیجه بخش باشد.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان از مذاکرات ایران و عربستان سعودی استقبال کرده بود.

روزنامه فایننشال تایمز روز ۲۹ فروردین از مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد خبر داده بود. 

رائد بن خالد قرملی، مدیر اداره برنامه ریزی سیاست‌ها در وزارت خارجه عربستان سعودی، روز ۱۷ اردیبهشت این گزارش را تایید کرد. 

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، نیز روز ۲۱ اردیبهشت گفت که این مذاکرات «در سطح نمایندگان ویژه در دولت صورت گرفته است و تا وصول نتیجه ادامه دارد.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین اعلام کرد جمهوری اسلامی حاضر است به عنوان «ناظر» بر انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه اقدام کند. قرار است این انتخابات روز پنجم خردادماه برگزار شود.

این دومین انتخابات پس از درگیری‌های داخلی در سوریه است و هفت سال پیش نیز بشار اسد برنده انتخابات ریاست جمهوری معرفی شد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با گروهی از  رهبران گروه‌های فلسطینی مقیم دمشق دیدار کرد.

ظریف درگیری‌های اسراییل با گروه های فلسطینی را نشان دهنده آن دانست که عادی سازی روابط برخی از کشورهای عربی با اسراییل  «جریانی ضد مردم فلسطین و ضد امت جهان اسلام است.»

او همچنین حملات موشکی به اسراییل را نشان دهنده آن دانست که غیرقابل شکست بودن گنبد آهنین موشکی اسراییل « دروغی پوشالی بوده است.»

حماس شامگاه سه شنبه مسئولیت حمله به پایتخت اسرائیل را پذیرفت و اعلام کرد ۱۳۰ راکت به تل آویو و حومه آن شلیک کرده است. 

در جریان این حملات، سامانه گنبد آهنین بسیاری از موشک های شلیک شده حماس را بر فراز تل آویو رهگیری و منهدم کرد.با این حال ارتش اسرائیل اعلام کرد که یکی از بیش از صد موشک شلیک شده از غزه به سمت تل آویو، به یک اتوبوس غیرنظامی اصابت کرد. 

در جریان درگیری های اسرائیل و فلسطین، ۳۲ نفر در غزه و پنج نفر در اسرائیل کشته شده اند. یک ساختمان ۱۳ طبقه مسکونی در غزه نیز در پی حمله هوایی اسرائیل فرو ریخت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More