شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: در این ۴۰ سال، هزینه زیادی به مردم تحمیل کردیم

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، ضمن اشاره به انتقادها در ارتباط با سیاست‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی در ۴۰ سال اخیر گفت: «ما اشتباه هم زیاد کرده‌ و هزینه زیادی به مردم تحمیل کرده‌ایم.»

ظریف روز سه‌شنبه ۲۳ مهرماه در نشست با تعدادی از فعالان فضای مجازی اظهار کرد: «نباید از جیب مردم هزینه کنیم. نباید این روند ادامه یابد و به خاطر ادامه دادن این روند حتی لجاجت هم کنیم.»

وزیر امور خارجه ایران دلیل اشتباهات جمهوری اسلامی در دهه‌های اخیر را این‌طور توضیح داد که «همواره خواستار آن بودیم که همه چیز را از ابتدا بسازیم.»

ظریف ضمن اشاره به حوزه عملکرد وزارت امور خارجه و انتقادات به برجام گفت: «من مدافع برجام نیستم، مدافع جمهوری اسلامی‌ام.»

او افزود: «من از منافع ایران در برجام دفاع می‌کنم نه از منافع برجام در ایران، اگر از منافع ایران دفاع کنم از قدرت خارجی امتیاز می‌گیرم و این خطی است که در مذاکرات برجام دنبال کردم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی همچنین افزود: «همه چیز همین است، به ما یک دستوری می‌دهند و ما می‌رویم آن را انجام می‌دهیم.»

وزیر امور خارجه در ارتباط با نقل قول رسانه‌ها از او درباره تعهد آمریکا در زمان امضای برجام گفت: «از من نقل قول شده است که گفته‌ام امضای جان کری پای برجام سند است، اما این نقل قول درست نیست. من چنین چیزی نگفته‌ام. امکان ندارد چنین چیزی را گفته باشم.»

ظریف اضافه کرد: «من گفتم شما از بنده امضا خواستید، من امضا آوردم. دستوری که به من داده شده بود که اوباما امضا کند که من امضا گرفتم.»

او در ادامه با اشاره به گستردگی و تاثیر فضای مجازی در دیپلماسی بین‌المللی اظهار کرد: «در گذشته، اگر در خارج از ایران صحبت می‌کردیم کسی متوجه نمی‌شد چه گفته‌ایم و به راحتی انتخاب می‌کردیم مخاطبان‌مان چه کسانی باشند، اما الان این‌گونه نیست.»

وزیر امور خارجه با اشاره به منابع و بودجه محدود سازمان تحت مدیریت خود اعلام کرد که «وزارت امور خارجه از فقیرترین دستگاه‌های کشور است.»

ظریف در بخش دیگری در پاسخ به سوال حاضران درباره بازداشت اخیر یولیا یوزیک، روزنامه‌نگار روس، از سوی ماموران سپاه پاسداران در تهران دلیل بازداشت را موضوعی به غیر از جاسوسی دانست و اضافه کرد: «نباید این دستگیری اتفاق می‌افتاد.» 

با این حال، او اشاره کرد که رسانه‌ها این موضوع را باور نکردند. 

وزیر امور خارجه خود را در عرصه بین‌المللی «نماینده برند ایران» خواند و توضیح داد که دلیل استعفایش در سال گذشته آن بود که «آن شب به این نتیجه رسیدم دیگر برند ایران نیستم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More