شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: تاکنون پیشنهادی از آمریکا برای مبادله زندانیان نرسیده است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به اخبار منتشر شده درباره پیشنهاد مذاکره برای آزادی زندانیان دو تابعیتی و شهروندان آمریکایی، گفت: «آمریکایی‌ها پیشنهادی برای تبادل زندانی‌‌ها به من نداده‌اند.»

یک روز قبل، حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با جمعی از «نخبگان سیاست آمریکا»، گفته بود: «موضوع زندانیان یک مساله انسانی است که گفت‌وگو درباره وضعیت آن‌ها در دو طرف مثبت خواهد بود.»

ساعتی پیش از سخنان روحانی، مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در صفحه توییتر خود، نوشته بود: «رییس‌جمهوری ایران می‌خواهد که جهان به ایران احترام بگذارد. رژیم ایران باید احترام را کسب کند. آن‌ها می‌توانند این کار را با آزاد کردن آمریکایی‌ها و سایر گروگان‌ها آغاز کنند.»

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از مقام‌های آمریکایی خبر داده بود که ایالات متحده به منظور تلاش برای آزادی زندانیان آمریکایی و زندانیان دو تابعیتی ایرانی‌-آمریکایی، به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخواست مذاکره داده‌است.

با وجود سخنان روحانی که مذاکره درباره زندانیان را برای «دوطرف مثبت» خواند اما محمدجواد ظریف اما شامگاه پنج‌شنبه چهارم مهر، گفت: «آمریکایی‌ها پیشنهادی برای تبادل زندانی‌ها به من نداده اند و هیچ درخواستی برای مذاکره در این باره به من نرسیده است.»

موضوع زندانیان دو تابعیتی،  روز سه‌شنبه در جریان دیدار بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا با حسن روحانی نیز مطرح شده بود. جانسون در دیدار با روحانی خواهان آزادی فوری نازنین زاغری، شهروند بریتانیایی‌-ایرانی و دیگر اتباع دوگانه زندانی در ایران شد.

نخست وزیر بریتانیا وقتی عصر سه‌شنبه در حاشیه هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با روحانی دیدار و گفت‌وگو کرد علاوه بر صحبت درباره برجام و لزوم کاهش تنش‌ها در منطقه، بر لزوم آزادی فوری نازنین زاغری تاکید کرد و گفت: «نگرانی‌های جدی درباره بازداشت اتباع دوگانه در تهران وجود دارد و ما مشتاقانه منتظر هستیم تا در این زمینه پیشرفت کنیم.»

در حال حاضر شماری از شهروندان ایرانی-بریتانیایی، ایرانی-آمریکایی، ایرانی-فرانسوی، همچنین چند تن از ایرانیان مقیم بریتانیا و سوئد، و نیز تعدادی از شهروندان آمریکایی و استرالیایی در ایران بازداشت و زندانی هستند.

وزیر خارجه استرالیا نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با ظریف دیدار کرد و با آنکه محتوای این دیدار رسانه‌ای نشد اما پیشتر نخست وزیر استرالیا گفته بود که از کانال‌های دیپلماتیک برای آزادی شهروندان کشورش تلاش خواهد کرد. او تاکید کرده بود که با احترام به نظر خانواده شهروندان استرالیایی بازداشت شده در ایران، جزئیات اقدامات دولت استرالیا با مقام‌های جمهوری اسلامی را بیان نمی‌کند.

ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، طی همین هفته در نیویورک، گفت که حاضر بودیم نازنین زاغری را با طلب ۴۰۰ میلیون پوندی ایران از بریتانیا مبادله کنیم.

او گفت که این پیشنهاد را فلیپ هموند، وزیر خارجه بریتانیا در اوایل بازداشت زاغری داد، و این پیشنهاد در دوره‌ای که بوریس جانسون وزیر خارجه شد همچنان روی میز بود، اما بعد جانشین او جرمی هانت آن را رها کرد. 

ظریف حتی اشاره کرد که جرمی هانت به وی گفته است:«این باج‌گیری است.»مبلغ ۴۰۰ میلیون پوند مورد اشاره ظریف مربوط است به معامله خرید تانک‌های چیفتن در دوره شاه از بریتانیا اما از زمان بازداشت نازنین زاغری، دست‌کم چند بار رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران طرح مبادله نازنین زاغری را با این مبلغ مطرح کرده‌اند.

جمهوری اسلامی درخصوص بازداشت شهروندان دو تابعیتی یا شهروندان دیگر کشورها و مبادله آن‌ها با زندانیان مورد نظر خود که برخی از آن‌ها از عاملان ترورهای خارج از ایران بوده‌اند و همچنین دریافت دریافت ارقامی که آن را طلب در پرونده‌های مختلف عنوان می‌کند، سوابق متعدد دارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More