شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: با طالبان گفت‌وگوهای جدی داریم

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران،‌ ضمن تایید تردد اعضا و رهبران طالبان به ایران گفت مقام‌های حکومت با آن‌ها تبادلات و ملاقات دارند.

ظریف طی مصاحبه‌ای با شبکه «طلوع‌نیوز» افغانستان که دوشنبه اول دی‌ماه پخش شد، بدون رد ارتباط امنیتی ایران با طالبان گفت:‌ «ما تمامی تبادلات‌ و گفت‌وگوهایمان با طالبان را به اطلاع دولت افغانستان رساندیم. در بسیاری مواردی که دولت افغانستان با آن‌ها نیاز داشتند کمک کنیم، کمک کردیم.»

او «کار کردن با گروه طالبان» را تایید کرد و افزود: «اما نه این که برویم با آن‌ها در مورد آینده افغانستان تصمیم‌گیری و قرارداد امضا کنیم.»

ظریف همچنین افزود: «ما به طالبان جنگ‌افزار نمی‌دهیم، زخمی‌های طالبان را درمان نمی‌کنیم اما با طالبان گفت‌وگوی جدی داریم و من شخصاً با «ملا برادر» در تهران ملاقات کردم

او  در ادامه اشاره کرد کرد حکومت ایران در قوانینش هنوز طالبان را از وضعیت گروه تروریستی خارج نکرده و در این زمینه «تابع» سازمان ملل متحد است. 

این اظهارات روز سه‌شنبه با واکنش ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان،‌ مواجه شد که در اطلاعیه‌ای اعلام کرد این گروه در هیچ لیست تروریستی سازمان ملل متحد قرار ندارد. مجاهد اظهارات ظریف را ناشی از «ناآگاهی» او و «مداخله در امور داخلی افغانستان» خواند.

سخنگوی طالبان همچنین هشدار داد امیدوار است چنین اظهاراتی در آینده انجام نشود، تا این گروه مجبور به نشان دادن واکنش نباشد.

وزیر امور خارجه ایران درباره حضور ملا اختر منصور، رهبر سابق طالبان، در ایران هم گفت: «ما هیچ‌گاه نگفتیم که ما با طالبان ارتباط نداریم. البته آن سفر تا جایی که من می‌دانم،‌ یک عبوری بود با اسم مستعار.»

در این قسمت از گفت‌وگو وقتی مجری از ظریف پرسید «عبوری دوماهه؟»، او پاسخ داد: «این را من دیگر اطلاع ندارم.»

اختر محمد منصور، معروف به ملا اختر منصور، پس از مرگ محمد عمر رهبر طالبان شده بود. او همچنین در زمان حکومت طالبان بر افغانستان، سرپرستی وزارت هوانوردی ملی را بر عهده داشت.

این رهبر طالبان که تحت تعقیب آمریکا قرار داشت در خردادماه سال ۱۳۹۵ پس از خروج از ایران، در بلوچستان پاکستان هدف حمله هوایی پهپاد آمریکا قرار گرفت و کشته شد.

طالبان در ایران مقر ندارند

وزیر امور خارجه ایران در ادامه درباره مقر یا خانه داشتن مقام‌های طالبان در ایران ابتدا ابراز بی‌اطلاعی کرد و سپس گفت: «ممکن است افرادی که با طالبان ارتباط داشته باشند،‌ در ایران رفت و آمد داشته باشند، اما اینکه در ایران مقر داشته باشند، یا قرارگاهی داشته باشند، حتما چنین چیزی وجود ندارد.»

او همچنین در زمینه «شورای طالبان مشهد» و «کمیته زاهدان» طالبان ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت:‌ «ما سه میلیون افغان و یا شهروند افغانستانی در ایران داریم.»

ظریف درباره تروریستی شناختن یا نشناختن طالبان گفت: «طالب بالاخره یک گروهی هست در داخل افغانستان که اقدامات تروریستی داشته و امروز هم ضروری است که طالبان به عنوان یک بخشی از راه حل آینده افغانستان باشد، نه راه حل آینده افغانستان.»

توافق آمریکا با طالبان به ضرر ماست

وزیر امور خارجه ایران در بخشی دیگر از این مصاحبه در ارتباط با مذاکرات آمریکا با طالبان گفت: «آن چیزی به ضرر ایران و افغانستان است که آمریکا بنشیند با طالبان توافق امضا کند و بخواهد آن توافق بر مردم افغانستان تحمیل شود.»

ظریف در پاسخ به سوالی درباره چرایی شرکت نکردن ایران در نشست صلح افغانستان به اعتراض حکومت ایران به مدیریت آمریکا در آن اشاره کرد و گفت:‌ «من گفتم ما سیاست آمریکا را در این زمینه قبول نداریم.» 

وزیر امور خارجه در پاسخ به اشاره مجری درباره اعتراض نداشتن کشورهای دیگر دنیا به روند صلح گفت: «آن‌ها نظر خودشان را دارند.»

به خانواده کشته‌های فاطمیون امتیاز می‌دهیم

ظریف در زمینه اعزام نیروهای افغان‌ به سوریه و تحویل سلاح به آن‌ها گفت: «این‌ها به خاطر اعتقادات خودشان رفتند.»

وزیر امور خارجه همچنین اشاره کرد که حکومت ایران به خانواده کشته‌شدگان افغان جنگ سوریه «امتیازات» می‌دهد و آن‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

سپاه پاسداران طی سال‌های حضور داعش در سوریه و درگیری نظامی، نیروهای شیعه افغان را با عنوان «لشکر فاطمیون» برای جنگ به سوریه اعزام کرد.

ظریف می‌گوید بسیاری از این نیروها که به «پنج هزار نفر» می‌رسند، ممکن است در ایران باشند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More