شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: بایدن تغییری در سیاست فشار حداکثری نداده است

همزمان با سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، وزیر خارجه جمهوری اسلامی بار دیگر خواستار لغو تحریم‌های آمریکا پیش از هر گونه مذاکره‌ای برای احیای برجام شد؛ شماری از بسیجیان نیز خواستار اخراج بازرسان آژانس از ایران شده‌اند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که شامگاه شنبه وارد تهران شد، صبح یکشنبه با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری ایرنا با اشاره به اینکه مذاکرات دو طرف در راستای «هماهنگی جهت اجرای همزمان قانون اقدام راهبردی و فعالیت‌های پادمانی آژانس» بود، گزارش داد که گروسی پس از این دیدار با ظریف گفت‌وگو خواهد کرد.

همزمان، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌وی، تلویزیون انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، تاکید کرد توقف اجرای پروتکل الحاقی ناقض برجام نیست.

ظریف در عین حال گفت گام‌های اخیر ایران در محدود کردن تعهدات برجامی‌اش قابل برگشت است. به گفته او، «ایران چیزی برای مخفی کردن ندارد و به دنبال سلاح هسته‌ای هم نیست».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین آمریکا را متهم کرد که «به تحریم اعتیاد دارد» و «بایدن تغییری در سیاست فشار حداکثری نداده است» و «گفت‌وگو با آمریکا زمانی صورت خواهد گرفت که همه طرف‌ها به تعهدات‌شان ذیل برجام به طور کامل عمل کنند».

با این حال عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه، شامگاه شنبه در برنامه‌ای تلویزیونی گفت جمهوری اسلامی در حال بررسی پیشنهاد جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مبنی بر جلسه مشترک ایران با اروپا و آمریکاست و «بعد از بررسی نظر خود را اعلام می‌کنیم».

مجلس شورای اسلامی چندی پیش با تصویب قانونی مقرر کرد که در صورت عدم لغو تحریم‌های آمریکا، فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزایش یابد و از پنجم اسفندماه اجرای پروتکل الحاقی نیز متوقف شود.

 

شعار بسیجیان علیه بازرسان آژانس

همزمان با سفر رافائل گروسی به تهران، رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران گزارش دادند شماری از افراد با عنوان «دانشجوهای دانشگاه‌های تهران» تجمعی اعتراضی در مقابل سازمان انرژی اتمی ایران برگزار کردند.

بر اساس تصاویری که از این تجمع‌ در خبرگزاری فارس منتشر شد، معترضان با حمل شعارنوشته‌هایی خواستار «اخراج بازرسان آژانس» و «قطع همکاری با آژانس» شده‌اند. آن‌ها همچنین شعارهایی علیه آمریکا سر دادند.

تجمع‌کنندگان که تعداد آن‌ها محدود بود تصاویری از محسن فخری‌زاده، چهره برجسته نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی که در آذرماه کشته شد، در دست داشتند.

تهران برای بازگشت به سطح تعهدات برجام خواستار لغو تمامی تحریم‌های آمریکا شده است. آمریکا به تازگی اعلام کرد دعوت اروپا را برای شرکت در نشستی با کشورهای عضو توافق هسته‌ای ایران می‌پذیرد.

با این حال سخنگوی کاخ سفید در نشستی خبری گفت واشینگتن پیش از برگزاری مذاکرات بین ایران و کشورهای عضو توافق هسته‌ای، برای کاهش تحریم‌ها و در پیش گرفتن گام‌های دیگر از جمله صدور یک دستور اجرایی برای بازگشت به برجام اقدام نخواهد کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More