شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: ایران منتظر اروپایی‌ها نمی‌ماند

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هشدار داد که اگر  اروپایی‌ها در انجام تعهداتشان به برجام کُند عمل کنند، ایران منتظر آنها نمی‌ماند.

او  در مصاحبه با تلویزیون المیادین گفت که تهران گزینه‌های زیادی بعد از بیرون رفتن آمریکا از توافق اتمی دارد.

ظریف در مصاحبه‌ای با روزنامه لوپوئن که روز شنبه یکم دی ماه منتشر شد نیز در پاسخ به سوالی پیرامون مذاکره با اروپا برای نجات برجام گفته بود که اروپایی‌ها تلاش‌هایی کرده اند ولی آمادگی این را ندارند که بهای آن‌را بپردازند. آنها می خواهند شنا کنند بی آنکه خیس شوند.»

ایران و اروپا در مجموعه مذاکراتی که پس از خروج آمریکا از برجام داشته‌‌اند خواهان ایجاد سازوکاری برای حفظ برجام شدند که ایجاد یک سازوکار مستقل مالی برای تداوم تجارت از جمله این محورهاست.

ایالات متحده آمریکا از روز ۱۴ آبان ماه مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده که عمدتا بانکداری، نفت و کشتیرانی ایران را هدف گرفته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که تحریم‌های آمریکا به مردم ایران آسیب می‌زند اما کاخ سفید تاکید دارد که نیازهای بشر دوستانه از جمله در حوزه مواد غذایی، دارو و کشاورزی  از شمول تحریم‌ها مستثنی شده است.

در همین حال اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری ایران روز دوشنبه سوم دی ماه تایید کرد که « پس از اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا، بخش‌هایی از اقتصاد» ایران تحت تاثیر قرار گرفته است و در نتیجه، «تلاطم‌هایی در برخی شاخص‌ها نظیر تورم، نرخ ارز، رشد اقتصادی، رشد سرمایه گذاری و نرخ بیکاری ایجاد شده است.

جهانگیری اولویت دولت را در شرایط کنونی « مدیریت و برنامه ریزی برای کاهش فشارهای ناشی از تحریم» خوانده تا به گفته او «تلاطم‌های موجود در مدت زمانی کوتاه به ثبات تبدیل شود.»

در ماه‌های اخیر تورم در ایران به طور مستمر رو به افزایش بوده است. مرکز آمار ایران روز شنبه اول دی ماه نرخ تورم دوازده ماه منتهی به آذر ماه ١٣٩٧ را ١٨ درصد اعلام کرد که نسبت به ماه قبل بیش از ۲ درصد افزایش یافته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More