شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: ایران باید نفت خود را بفروشد

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با به یک خبرگزاری روسی گفت: «کشورهای اروپایی باید در جهت حفظ توافق هسته‌ای به تعهدات‌شان در تامین آزادی تجارت برای ایران عمل کنند.»

وزیر خارجه ایران در این گفت‌وگو  افزود: « ما از اروپایی‌ها انتظار داریم به تعهدات‌ خود در راستای عادی‌سازی روابط اقتصادی ایران با کشورهای دیگر عمل کنند.»

او تاکید کرد: ایران باید نفت‌ خود را  بفروشد.

او  افزود:« ما با روسیه و چین تجارت می‌کنیم اما این کافی نیست. اروپایی‌ها، هم کشورهای E3(فرانسه، انگلیس و آلمان) و هم اتحادیه اروپا، عضوی از  توافق هسته‌ای بوده و باید به تعهدات‌شان عمل کنند.»

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر تحریم‌های آمریکا علیه تهران را «غیرقانونی »خواند و  مدعی شد که حکومت ایران در زمینه «برابری میان افراد» به «پیشرفت‌های معنادار» رسیده است.

ظریف همچنین در نشستی درباره توسعه پایدار در سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد، گفت: «جمهوری اسلامی ایران برخلاف موانع عظیمی که به دلیل تحمیل تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی با آن مواجه بوده، با تلاش بی‌وقفه براساس اصول و اولویت‌های ملی خود، به پیشرفت‌های قابل توجهی در توانمندسازی و ایجاد برابری میان افراد دست یافته است.»

ظریف ادامه داد: «۳۷ درصد از اعضای هیئت علمی و ۵۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌ها و نیز ۳۷ درصد از پزشکان کشور را در حال حاضر، زنان تشکیل می‌دهند. در سطوح تصمیم‌گیری، انتصاب بانوان، افزایشی ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد و قرار است تا سال ۲۰۲۰، ۳۰ درصد مجموع تصمیم‌گیران ملی را زنان تشکیل دهند.»

این اظهارات ظریف درباره «برابری» زنان و مردان در جمهوری اسلامی ایران در حالی است که همچنان اعتراض‌ها درباره نقض حقوق زنان در ایران ادامه دارد.

به تازگی صد فعال مدنی ایرانی با انتشار بیانیه‌ای خواهان توقف فوری بازداشت، تهدید و فشار بر فعالان حقوق زنان شدند و گفتند که این زندانیان باید بی‌قید و شرط و بدون وثیقه آزاد شوند.

همچنین صرف‌نظر از محدودیت‌های روزافزون درباره «حجاب»، همچنان تبعیض‌هایی در زمینه استخدام در ادارات دولتی و حکومتی وجود دارد.

به عنوان نمونه، سازمان صدا و سیما در آخرین آگهی استخدامی خود که در تاریخ ششم تیر ۱۳۹۸ منتشر شد، «مرد بودن» را در تمام مراکز استان‌ها به جز تهران، شرط استخدام در این سازمان اعلام کرد.

اما ظریف، مهم‌ترین عامل عدم دستیابی ایران و حتی برخی از همسایگان این کشور به توسعه پایدار را، «تحریم‌های غیرقانونی با تأثیرات فرامرزی» آمریکا دانست که به گفته او «وحشیانه‌ترین تروریسم اقتصادی» است.

ظریف همچنین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، محدودیت‌های اعمال شده بر دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک را «غیرانسانی» دانست.

به گفته ظریف، دیپلمات‌های ایرانی پیشتر امکان تردد در محدوده ۲۵ مایلی از مرکز منهتن نیویورک را داشته‌اند اما اکنون، تردد آنها به حدود ۵ مایل کاهش یافته است.

پیشتر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، که شخصا با اعطای ویزا به ظریف، برای سفر به نیویورک موافق کرده، به روزنامه واشنگتن پست گفته بود که هیأت ایرانی فقط مجازند که بین مقر سازمان ملل و دفتر نمایندگی ایران و محل اقامت نماینده ایران در سازمان ملل تردد کنند.

پمپئو گفت: «دیپلمات‌های آمریکایی در تهران پرسه نمی‌زنند، پس ما هم دلیلی برای اینکه دیپلمات‌های ایرانی آزادانه در شهر نیویورک چرخ بزنند نمی‌بینیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More