شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: اگر به عقب برمی‌گشتیم، سخت‌گیری بیشتری در مذاکرات هسته‌ای نشان می‌دادیم

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌وگویی با شبکه فونیکس چین گفت اگر شرایط به سه سال قبل و زمان مذاکرات هسته‌ای بین ایران و غرب برمی‌گشت «حتما سخت‌گیری بیشتری انجام می‌دادیم».

به گزارش ایسنا، ظریف در این مصاحبه افزود اینکه آیا می‌شد به توافقی بهتر از برجام دست پیدا کرد به نظرش «امر دشواری بود».

او همچنین گفت آمریکا در دنیا «منزوی» شده  و دولت این کشور به دنبال «قلدری» و «زور گفتن به دیگران» در جامعه بین‌المللی است.

وزیر امورخارجه ایران اضافه کرد روابط ایران و آمریکا در آینده نزدیک «با همین شکل چالشی ادامه خواهد یافت». به گفته او، آمریکا به دنبال آن نیست که «تصمیمی بر تشدید روابط با ایران» بگیرد و ایران هم دنبال درگیری نیست.

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که ایران هیچ‌وقت «در شرایط اضطرار» با آمریکا مذاکره نمی‌کند و آمریکایی‌ها «خودشان باید به مذاکره برگردند».

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد توافق هسته‌ای با ایران نتوانسته مانع دیگر اقدام‌های جمهوری اسلامی در منطقه یا برنامه موشکی این کشور شود و از برجام خارج شد. او تحریم‌ها علیه ایران از جمله در بخش فروش نفت را هم دوباره اعمال کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده هم پیش از این برای مذاکره با ایران ۱۲ پیش‌شرط اعلام کرده بود؛ پیش‌شرط‌هایی که به گفته دولت آمریکا برای تغییر رفتار حکومت ایران است.

ظریف به تلویزیون فونیکس گفت که آمریکا «با این سیاست‌ها نمی‌تواند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد» و اگر قرار باشد این کار را انجام دهد «مجبور است وارد سیاست‌هایی‌ شود که دنیا را به آشوب می‌کشد».

وزیر امورخارجه ایران همچنین چین و روسیه را «مهم‌ترین طرف تجاری» ایران توصیف کرد و گفت سیاست خارجی ایران «سیاست واکنش به اروپا نیست و اروپا هم مهمترین طرف تجاری ما نیست».

با این حال او اضافه کرد که در مورد برجام «اروپایی‌ها به ما گفتند علی‌رغم همه مخالفت‌های آمریکا مشغول کار هستند، ولی ما هیچ وقت منتظر اروپا نبودیم و الان هم منتظر اروپا نیستیم».

ایران و اروپا در مجموعه مذاکراتی که پس از خروج آمریکا از برجام داشته‌‌اند خواهان ایجاد زمینه‌ای برای حفظ برجام شدند که ایجاد یک سازوکار مستقل مالی برای تداوم تجارت از جمله این محورهاست. تهران اروپا را متهم به کم‌کاری در ایجاد این ساز‌و‌کار کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More