شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: آماده‌ایم روابط جدید با آمریکا داشته باشیم

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، با تاکید دوباره بر آمادگی ایران برای روابط جدید با آمریکا می‌گوید ایران تصمیم گرفته که سلاح اتمی امنیتش را تقویت نخواهد کرد.

ظریف در گفت‌وگویی با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان، که روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه منتشر شد گفت: «اگر می‌خواستیم سلاح هسته‌ای بسازیم، می‌توانستیم مدتی پیش این كار را انجام دهیم. اما ما تصمیم گرفتیم كه سلاح‌های هسته‌ای امنیت ما را تقویت نکرده، نمی‌کند و با عقاید ایدئولوژیک ما مغایرت دارد.»

او افزود: «به همین دلیل است که ما هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های آمریکا و اسرائیل اخیرا درباره کاهش «زمان گریز» در برنامه‌ هسته‌ای ایران و تلاش برای حرکت به سمت ساخت سلاح اتمی هشدار داده‌اند. 

سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نیز از ایران خواسته افزایش غنی‌سازی اورانیوم را فورا متوقف کند و به تعهدات برجامی خود باز گردد.

روز جمعه جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در یک رویداد به میزبانی انستیتوی صلح آمریکا اشاره کرد احیای توافق هسته‌ای برای دولت بایدن اولویت اصلی است، اما هشدار داد گفت‌وگوها نمی‌تواند تحت تاثیر این واقعیت قرار بگیرد که ایران نسبت به سال‌های اولیه برجام تهدید بزرگتری شده است.

سولیوان همچنین با اشاره به پیشرفت قابلیت‌های موشک بالستیک ایران افزود: «بی‌تدبیری و حمایت مالی آن‌ها از تروریسم در منطقه فروکش نکرده و در برخی مناطق نیز تسریع شده است.»

 

اروپا مشکل بازگشت به برجام را حل کند

محمدجواد ظریف در ادامه مصاحبه‌اش در ارتباط با اختلاف‌نظر تهران و واشینگتن درباره اینکه چه کسی نخستین گام بازگشت به برجام را بردارد، به نقش جوزپ بورل،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اشاره کرد.

او گفت بورل می‌تواند به عنوان هماهنگ‌كننده کمیسیون مشترک برجام «كلاه خود را به سر بگذارد» و به نوعی برنامه‌ریزی اقدامات مورد نیاز آمریکا و اقداماتی را كه ایران باید صورت دهد، انجام دهد.

طی هفته‌های اخیر هم تهران و هم واشینگتن تاکید کرده‌اند که نخست طرف مقابل باید به تعهدات برجام بازگردد. ایران خواستار رفع کامل تحریم‌ها شده و آمریکا نیز می‌گوید ایران باید سطح و ذخایر غنی‌سازی را به میزان مورد اشاره برجام کاهش دهد.

 

آماده روابط جدید با آمریکاییم

سی‌ان‌ان نوشته ظریف در بخشی از این مصاحبه اشاره کرده که ایران آماده روابط جدید با آمریکاست، اما زمان در حال سپری شدن است.

وزیر خارجه ایران در این زمینه گفت:‌ «زمان برای آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای نامحدود نیست. »

او افزود: «فرصت‌ محدودی برای ایالات متحده وجود دارد، زیرا رییس‌جمهور بایدن نمی‌خواهد خود را در حال تلاش برای استفاده از سیاست‌های شکست‌خورده دولت ترامپ نشان دهد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More