شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: آثار تحریم آمریکا روانی خواهد بود

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت احتمال رسیدن آمریکا به اهداف خود از تحریم‌ها علیه ایران «بسیار کم‌» است و این تحریم‌ها بیشتر «اثر روانی» خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ظریف که برای حضور در نشستی سه‌جانبه با وزاری خارجه جمهوری آذربایجان و ترکیه به استانبول سفر کرده است، پس از ورود به آن کشور، به خبرنگاران گفت که با اعمال تحریم‌ها، امکان رسیدن آمریکا به اهداف اقتصادی خود «بسیار کم» است و امکان رسیدن این کشور به اهداف سیاسی خود با تحریم‌ها، «حتما وجود ندارد».

وزیر امورخارجه ایران اضافه کرده است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بیشتر «اثر روانی» خواهند داشت.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد آمریکا از برجام خارج می‌شود و تحریم‌ها علیه ایران که به این واسطه معلق شده بودد، باز می‌گردد. دور اول این تحریم‌ها مردادماه سال جاری اعمال شد و دور دوم تحریم‌ها قرار است از ۱۳ آبان آغاز شود.

دور دوم تحریم‌های ایران شامل صادرات نفت و گاز هم می‌شود و مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که قصد دارند میزان صادرات نفت و گاز ایران را به صفر برسانند.

با این حال، ظریف گفته است که «آثار روانی» تحریم‌های آمریکا علیه ایران، «از روزی که ترامپ از برجام خارج شد»، آغاز و در طول ۶ماه گذشته ادامه پیدا کرده است. به گفته او در این مدت، «آثار تحریم‌ها را مشاهده کردیم».

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرده است که تا روز ۱۳ آبان و آغاز دور دوم تحریم‌ها، «ساز و کارهایی که اتحادیه اروپا درنظر داشته، عملیاتی خواهد شد»، گرچه او اضافه کرد که «ممکن است به‌خاطر فشارها و کارشکنی که آمریکایی‌ها در تمام مراحل تدوین این ساز و کارها دنبال می‌کردند، زمان استفاده از این ساز و کارها مقدار دیگری طول بکشد».

اتحادیه اروپا و کشورهای باقی‌مانده در برجام، چند ماه پیش اعلام کردند که برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران و امکان انجام مبادلات مالی، یک ساز و کار مالی ویژه و جدید ایجاد خواهند کرد؛ ساز و کاری که این امکان را به کشورها و شرکت‌های اروپایی می‌دهد که معامله‌های خود با  ایران را ادامه دهند.

پیش از این، رویترز به‌نقل از چند دیپلمات اروپایی، که اشاره‌ای به نام آن‌ها نکرده بود، خبر داد که این ساز و کار ویژه تا پیش‌از پایان سال جاری میلادی افتتاح می‌شود، اما برای آن‌که به شکل جدی فعالیت خود را آغاز کند، نیاز به زمان بیشتری خواهد داشت.

مقام‌های ایران پیش از این تهدید کرده بودند که اگر اروپا و دیگر طرف‌های باقی‌مانده در برجام نتوانند راهی برای فروش نفت و دسترسی ایران به منابع حاصل‌از فروش آن پیدا کنند، این احتمال وجود خواهد داشت که ایران هم از برجام خارج شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More