شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف:‌ آمریکا برای مذاکره با ایران بلیت برگشت به برجام را بخرد

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،‌ گفت واشینگتن برای مذاکره با تهران باید به توافق هسته‌ای برگردد و «تروریسم اقتصادی» علیه مردم ایران را متوقف کند.

ظریف روز پنجشنبه هفتم شهریورماه در شهر کوالالامپور پایتخت مالزی به خبرنگاران گفت:‌ «ایالات متحده درگیر جنگی اقتصادی علیه مردم ایران است و برای ما امکان‌پذیر نیست که با آمریکا وارد تعامل شویم مگر اینکه آن‌ها از تحمیل کردن جنگ بر ما و درگیری در تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران دست بکشند.»

وزیر امور خارجه ایران در ادامه افزود: «اگر آن‌ها (آمریکا) بخواهند دوباره به اتاق (مذاکره) برگردند، بلیطی وجود دارد که باید خریداری کنند و آن بلیت عمل به توافق [هسته‌ای] است.»

ظریف تاکید کرد برچیدن تحریم‌های آمریکا همچنین می‌تواند به نجات توافق هسته‌ای ایران کمک کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت:‌ «شما با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنید. اگر آن‌ها بخواهند مذاکره کنند، باید تروریسم را رها کنند.» 

او همچنین اشاره کرد که ایران نمی‌خواهد به صرف انجام دیدار،‌ دیدار کند. او گفت: «در صورتی که نتیجه‌ای داشته باشد،‌ دیدار می‌کنیم.»

این سخنان ظریف در حالی است که روز چهارم شهریور حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران گفته بود: «اگر بدانم که به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه کشور آباد شده و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نمی‌کنم.»

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، در یک نشست خبری با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در حاشیه نشست گروه هفت در شهر بیاریتز فرانسه هم از آماده شدن شرایط مذاکره بین ایران و آمریکا خبر داده و گفته بود: «امیدوار است طی هفته‌های آینده روحانی و ترامپ با هم دیدار کنند.»

ترامپ هم این هفته گفت در شرایط مناسب، حاضر است با رییس‌جمهوری ایران دیدار کند.

با این حال،‌ روحانی پنجم شهریور در سخنرانی دیگری گفت هرگونه مذاکره «در صورت برداشتن تحریم‌ها» و «توبه از سوی آمریکا» صورت خواهد گرفت.

 

روند قانونی کشتی بریتانیا را تسریع می‌کنیم

ظریف در ارتباط با تنش‌ها حول یک نفتکش بریتانیایی توقیف‌شده در خلیج فارس گفت: «ما روند قانونی در زمینه کشتی بریتانیا را که اکنون در توقیف ماست، تسریع خواهیم کرد.» 

او افزود: «ایران نسبت به کشتی‌هایی که قوانین را در خلیج فارس نقض می‌کنند،‌ مدارا نخواهد کرد.»

کشتی «استنا ایمپرو» با پرچم بریتانیا در روز ۲۸ تیرماه، دو هفته پس از توقیف نفتکش ایرانی «گریس ۱» در جبل‌الطارق، از سوی نیروهای سپاه پاسداران در تنگه هرمز توقیف شد.

 

تهران حق دارد تعهداتش را کاهش دهد

ظریف همچنین در مورد کاهش تعهدات جمهوری اسلامی در چارچوب برجام گفت که بعد از خروج واشنگتن، تهران حق دارد تعهداتش را در قالب توافق کاهش دهد.

او اما اضافه کرد اگر آمریکا تعهداتش را کامل محقق کند و به میز مذاکره برگردد،‌ تهران «به راحتی می‌تواند به سطح اجرای کامل تعهدات بازگردد».

جمهوری اسلامی از اردیبهشت‌ماه‌ و با صدور بیانیه‌ای از سوی شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که سطح تعهدات برجامی خود را در واکنش به عدم تحقق وعده‌های نفتی و بانکی اروپا و همچنین خروج آمریکا به صورت گام به گام کاهش می‌دهد. 

در دو قدم نخست، تهران سطح غنی‌سازی اورانیوم و همچنین میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش داد. مسئولان جمهوری اسلامی از در جریان بودن روند بررسی گزینه‌های تهران برای گام سوم خبر داده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More