شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طرح مجلس: نیروهای مسلح کنترل اینترنت را بر عهده بگیرند

 

گروهی از نمایندگان مجلس برای «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» طرحی را ارائه کرده‌اند که در صورت تصویب، مدیریت اینترنت ورودی به کشور را به نیروهای مسلح واگذار می‌کند.

براساس بندی از این طرح «مرزبانی دیجیتال و دفاع سایبری از کشور و جلوگیری از بهره‌برداری غیرمجاز از داده‌های مجازی در درگاه ورودی و خروج پهنای باند کشور با محوریت ستاد کل نیروهای مسلح، توسط مراجع ذی‌ربط انجام خواهد شد».

براساس این طرح همچنین محدوده وظایف ستاد کل نیروهای مسلح در این‌باره با پیشنهاد این ستاد به تصویب رهبر جمهوری اسلامی خواهد رسید.

در همین حال نصرالله پژمانفر، یکی از طراحان این طرح، درباره واگذار شدن مدیریت اینترنت در درگاه ورودی کشور (گیت‌وی) به نیروهای مسلح گفت که «باید مرزها در اختیار نیروهای نظامی باشد؛ حال چه فرقی بین مرزهای زمینی و مرزهای مجازی وجود دارد»؟

طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» در سال ۱۳۹۷ در مجلس دهم نیز مطرح شد، اما به نتیجه نرسید.

در همان زمان محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با واگذاری گذرگاه بین‌الملل اینترنت به نیروهای نظامی مخالفت کرده بود.

براساس طرح نمایندگان مجلس همچنین هیاتی برای «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» با حضور نمایندگان نهادهای مختلف از جمله نمایندگان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، سازمان پدافند غیرعامل و دادستانی تشکیل می‌شود.

رییس مرکز فضای مجازی، نماینده وزارتخانه‌های ارتباطات، ارشاد، اطلاعات ، دادستانی کل کشور، کمیسیون فرهنگی مجلس، صداوسیما ، سازمان تبلیغات اسلامی و نیروی انتظامی دیگر اعضای این هیات هستند.

وظیفه هیات ساماندهی پیام‌رسان‌ها دادن مجوز، پایش و نظارت بر عملکرد آنها و رسیدگی به شکایات از آنهاست.

در صورت تصویب این طرح همچنین صدور مجوز واردات و فعال‌سازی گوشی موبایل با تشخیص این هیات منوط به نصب پیام‌رسان‌های موثر داخلی روی گوشی‌های وارداتی خواهد بود.

در طرح نمایندگان مجلس همچنین خریدوفروش فیلترشکن جرم اعلام شده است. در این طرح همچنین همه پیام‌رسان‌های خارجی باید در ایران نماینده قانونی داشته باشند.

در بندی از این طرح همچنین استفاده و عرضه رمز ارز توسط پیام‌رسان‌های خارجی ممنوع شده و وزارت ارتباطات مکلف می‌شود که بلافاصله نسبت به محدودسازی موقت آن پیام‌رسان خارجی اقدام کند.

ممنوع شدن ارز دیجیتال در این طرح در حالی است که پیش از این برخی از مقامات دولت از تلاش برای تصویب مقررات جدید برای فعالیت در حوزه ارز دیجیتالی در ایران سخن گفته بودند.

احمد امیر آبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس، روز پنجشنبه اعلام کرد طرح «ساماندهی شبکه‌های اجتماعی» در مجلس اعلام وصول شده و در کمیسیون فرهنگی در دست بررسی است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More