شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طرح جدید دولت ایران برای منع سفر و تجمع؛ مردم به شهرهايشان برگردند

 

هم‌زمان با افزایش هشدارها درباره سفرهای نوروزی و تشدید بحران کرونا حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران،‌ از طرح «سخت‌گیرانه» دولت برای جلوگیری از سفر کردن شهروندان خبر داد.

علی ربیعی،‌‌ سخنگوی دولت، روز چهارشنبه ششم فروردین منع سفر و خروج از شهرها را بخشی از این طرح در حال تصویب دولت عنوان کرد.

روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: «این طرح تصویب و ابلاغ خواهد شد، ممکن است سخت‌گیرانه باشد و برای سفرهای مردم مشکلاتی ایجاد کند، و از مردم بخواهد که سریع‌تر از سفر به موطن اصلی خود برگردند و سفرهای موج بعد را جلوگیری کنند.»

به گفته او، بنا بر این طرح ممکن است پارک‌ها و بوستان‌ها نیز بسته شود و «مردم به شرایط سخت‌تر قناعت کنند.»

رییس‌جمهوری ایران ضمن اشاره به امکان بروز موج دوم بیماری کرونا طی روزهای آینده و ضرورت اجرای طرح‌های سخت‌گیرانه‌تر افزود: «چاره‌ای جز این نداریم.»

از سویی، ربیعی در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که بنا بر دستور روحانی سفرهای جدید ممنوع خواهد بود.

او از امکان اعلام طرح جدید تا ظهر چهارشنبه خبر داد.

سخنگوی دولت از کسانی که به سفر رفته‌اند خواست بازگشت خود را «از همین امروز» برنامه‌ریزی کنند.

ربیعی هشدار داد: «این تصمیم‌سخت‌گیرانه است و ممکن است تعدادی از مردم را ناراضی کند.»

به گفته او، قوه قضاییه نیز نوع برخورد با تخلف از این دستور دولت را بررسی کرده و برای آن «بر اساس قوانین جرائم» اقدام خواهد کرد.

این عضو کابینه از «ممنوعیت تجمع» هم‌زمان با اجرای این طرح خبر داد.

 

روحانی: کمبود تخت و بیمارستان نداشتیم

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود طی جلسه هیات دولت اظهار کرد در بحران کرونا تاکنون کمبود تخت،‌ پرستار و پزشک در کشور وجود نداشته و در برخی شهرها «تخت اضافی در بخش مراقبت‌های ویژه» وجود دارد.

او اشاره کرد که روز سه‌شنبه مشخص شده در شهر مشهد «۶۰ درصد تخت‌های بیمارستانی خالی است».

این در حالی است که پیشتر با تشدید شیوع کرونا رضا شیران خراسانی،‌ نماینده مشهد،‌ درباره پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها هشدار داده و گفته بود «دولت اشتباه می‌کند که واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوید».

در استان‌های دیگر از جمله مازندران،‌ گلستان و گیلان نیاز با پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها مقام‌های رسمی گزارش‌هایی درباره کمبود کادر درمانی منتشر کرده بودند.

 

کمک‌های همه کشورها را دریافت می‌کنیم

روحانی در ادامه با اشاره به ارسال کمک‌های کشورهای دیگر در زمینه مقابله با کرونا گفت: «دستورالعمل اولیه ما این بوده که هر کشوری که کمک می کند کمک‌های آن‌ها را برای مساله کرونا دریافت کنیم.»

او افزود نباید درباره «کم و یا زیاد» بودن کمک‌ کشورها خرده گرفت.

پیش از این و در پی سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ایران از ادامه فعالیت سازمان «پزشکان بدون مرز»،‌ نهاد غیردولتی داوطلب کمک‌های پزشکی، که با تجهیزات و امکانات پزشکی برای برپایی بیمارستان صحرایی و ارتقای سطح علمی کار درمانی در اصفهان مستقر شده بود، جلوگیری کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More